Dodge Polara: S Polárkou na cestách
Přidal pavelkusy, dne 30. 08. 2019, 0x
Americký výkonný vůz Dodge Polara získal název podle jasně zářící hvězdy Polaris, které česky neřekneme jinak než Polárka nebo Severka. Údajně byl tento název vybrán na základě probíhajícího vesmírného závodu (tzv. Space Race) mezi Sověty a USA.
Výběr jména byl prostě šikovný marketingový tah, aby byl Dodge Polara dobře vidět hned od jeho uvedení na trh v roce 1960. Jeho cílem bylo porazit konkurenty v podobě modelů Ford Galaxie 500 a Chevrolet Impala. Takže také takový “hvězdný boj”. Dodge Polara se vyráběla v letech 1960 až 1973, kdy se radikálně měnil vzhled amerických aut.
Dodge Polara na začátku 60. let - chrom, ploutve a silný motor
První zástupce tohoto modelu zastupoval styl “Forward Look”, jehož autorem byl designér Virgil Exner. Dodge Polara bylo dlouhé přes 5 metrů s výkonným osmiválcovým motorem o objemu 6 285 ccm a výkonu 325 koní (239 kW). V nabídce byl tři karosářské verze - čtyřdveřový sedan, dvoudveřový kabriolet a kupé se střechou.
Ještě na počátku 60. let si americké automobilky libovaly v bohaté chromové výzdobě a Dodge Polara nebyla výjimkou. Karoserie se pyšnila neobvykle tvarovaným nárazníkem, raketovými zadními světly a šikmými zadními ploutvemi, lištou přes celý bok a chrom nechyběl ani na oknech. Rok 1961 však přinesl velkou změnou. Vůz se zvětšil, ale chromové výzdoby ubylo.
Dodge Polara po roce 1961 - menší, lehčí a méně zdobný
V roce 1961 automobilka na základě zpráv od konkurenčního Chevroletu přistoupila ke zmenšení rozměrů. Následující čtyři roky probíhaly ve znamení vývoje a změny karoserie. Změnila se přední maska, lišty na bocích i zadní světla. Nebylo to zrovna nejúspěšnější období, které naštěstí skončilo v roce 1965, kdy se Dodge vrátil k původní platformě.
Výsledkem byly čtyři karosářské verze s délkou přes pět metrů a šířkou přes dva metry - dvoudveřový a čtyřdveřový hardtop, kabriolet, sedan a kombi. V této době měla Dodge Polara štíhlé a elegantní tvary s ostrými hranami a bez zbytečných chromových ozdob. Hladké boky zdobily pouze jemné prolisy.
Dodge Polara - čtvrtá a poslední generace
Čtvrtá generace se ke slovu dostala na přelomu 60. a 70. let. Nový design “Fuselage Look” měl připomínat trup letadla. Z karosářských verzí byly dostupné sedan, kabriolet a kupé. Výroba otevřeného kabrioletu byla definitivně ukončena v roce 1970. Celkem jich bylo vyrobeno 842 a v současné době patří mezi vyhledávané veterány.
Kvůli postupnému poklesu zájmu o velká auta jako Dodge Polara byla výroba ukončena v roce 1974. Důvodem byla především energetická krize v 70. letech, která prosazovala menší a úspornější auta.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.