Dixi - první BMW vyjelo na silnice v roce 1928

Veteráni a historie

Přidal tomaspetr, dne 23. 05. 2018,  0x


V roce 1928 se původně výrobce leteckých motorů německá firma BMW zaměřila na výrobu vozidel. Prvním vozidlem, které se pyšnilo modrobílým logem, byl model Dixi. Malý kompaktní vůz však nebyl vyroben v továrně BMW. BMW jej odkoupil od krachující automobilky a pod jeho taktovkou se z něj stal velice úspěšný model.

Německá automobilka BMW patří k největším a nejznámějším výrobcům vozidel na světě. Málokdo však ví, že od svého založení v roce 1906 se v prvních cca 20 letech se zabývala výrobou leteckých motorů. Teprve od roku 1927 můžeme BMW považovat za výrobce motorových vozidel.

Britský licenční produkt Austin 7 jako první koupila AWE

Dixi vlastně vůbec není německý vůz. Ve skutečnosti se totiž jednalo o licenční produkt britského původu pod názvem Austin 7. První modely se na silnicích objevily již v roce 1922. Licenci na výrobu Austinu 7 zakoupily automobilky z Francie, Německa, Japonska a řady dalších zemí. V Německu se licenci podařilo získat třetí nejstarší automobilce firmě AWE (Automobilewerk Eisenach), kterí od roku 1904 vyráběla vozidla pod značkou Dixi.

První světová válka měla na ekonomii všeobecně nepříznivý vliv a doplatila na ní i automobilka AWE. Ekonomická krize ji donutila ukončit vlastní vývoj a přejít na licenční výrobu. Austin 7 se tedy vyráběl pod označením Dixi DA-1 3/15. Jediné, co německá automobilka musela upravit, byla změna na levostranné řízení a vyměnit šroubové spoje z imperiálních na metrické jednotky. 

Víte, co znamenají čísla v názvu Dixi? Číslo 1 označovalo první německou verzi, číslo 3 daňovou třídu a číslo 15 znamenalo počet koňských sil u řadového čtyřválce, který lidový vůz poháněl. 


V roce 1928 Dixi změnilo majitele

Ačkoliv o Dixi byl ohromný zájem a prodával se velmi dobře, automobilku AWE to před definitivním krachem nezachránilo. V roce 1928 ji odkoupil výrobce leteckých motorů BMW a slavné Dixi se začalo prodávat pod pozměněným názvem BMW Dixi a s novým modrobílým logem na kapotě. Netrvalo dlouho a Dixi zmizelo úplně a BMW 3/15 odstartovalo kariéru nové německé automobilky.

Co bylo na tomto malém lidovém voze tak úžasné? BMW 3/15 bylo velmi lehké, i s plnou nádrží vážilo pouhých 400 kg! Motor s výkonem 15 koní tak byl naprosto dostačující a dokázal se rozjet až na 75 km/h. 


Od licenční výroby k vlastnímu vývoji

Během následujících let se dočkalo mnoha modernizací. Na brzdy byly namontovány tlumiče Bosch či třístupňovou převodovku. V roce 1930 se objevila první sportovní varianta bez střechy s upravenou přední nápravou a sníženým těžištěm - kabriolet BMW 3/15 Wartburg. O rok později byl upraven podvozek, zvýšena hmotnost a vůz dostal také větší kola.

Licenční výroba byla nakonec ukončena v roce 1932 a BMW začalo vyvíjet a vyrábět vlastní vozy. Inspirace návrhem Austinu 7 však byl u prvních vozidel znát ještě dlouhou dobu. Celkem BMW vyrobil 9 307 vozidel Dixi a BMW Dixi a 18 976 vozidel BMW 3/15 až do roku 1932.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.