Designér Pavel Hušek - po jeho návrzích toužily nejlepší světové automobilky

Technika a design

Přidal ronnor001, dne 22. 03. 2018,  0x


Jako malý kluk zbožňoval kovovou stavebnici Vašek, ze které si vyráběl svá první autíčka. Ladil geometrii vytáčení kol a pérování, ale nejvíce jej to táhlo ke karosériím. Ty si vyráběl z papíru. Těžko asi někoho překvapí, že z Pavla Huška vyrostl úspěšný automobilový designér, který pracoval pro největší světové i české automobilky.

Tvorbu významného českého designéra Pavla Huška jste si mohli prohlédnout a obdivovat nedávno. Na podzim loňského roku oslavil úžasných 80. let a při té příležitosti své práce vystavoval v příjemné kavárně, vinárně a galerii Za Školou na Praze 6. Pokud jste to nestihli nebo prostě jen minuly, máte jedinečnou příležitost poznat Pavla Huška na následujících řádcích. 


Profesní začátky byly krušné

Pavel Hušek měl o svém budoucím povolání jasno. Po studiích začal pracovat jako grafik v leteckém průmyslu AVIA v Praze. Zároveň spolupracoval s řadou automobilových časopisů včetně polského Motor Polski. Svou největší šanci však viděl u zahraničních automobilek, a proto brzy emigroval.

Jeho prvním působištěm byla německá automobilka BMW, odkud jej kvůli brzké nemoci (operace žlučníku) vyhodili už ve zkušební době. Pavel se nedal a ještě z nemocnice reagoval na inzerát Design Centra Ford v Kolíně nad Rýnem posláním svého životopisu. Uspěl.

Začátky u Forda nebyly lehké a jak Pavel Hušek vzpomíná, bylo hodně náročné se v tvrdé konkurenci vůbec prosadit. “Prosadit se bylo těžké, nebyl jsem superman, managerský typ ani bojovník, ale jedinec, který s chutí tvoří a má rád krásné kolem sebe. Spoléhal jsem se na svůj talent, za který však nemohu. Byl mi dán shůry,” vzpomíná. Hodně jej ovlivnil jeho kolega Patrick le Quément, který později působil jako ředitel designu pro francouzskou automobilku Renault. 


Spolupracoval s předními českými i světovými automobilkami

Z Fordu Pavel Huška přestoupil do Audi, kde působil pět let. Své práce pro Audi si velice cení pro oboustranný přínos, i když prosazování progresivní myšlenek bylo v době totality neuvěřitelně náročné. Za zkušenosti, které mu zahraniční designérská studia poskytla, je neuvěřitelně vděčný. V roce 1978 založil vlastní studio Design Studio Pavel Husek a v roce 1993 se vrátil do České republiky .

Pavel Huška toho má na svědomí samozřejmě daleko více. Velký význam mají i jeho snové reminiscence českých značek Škoda, Praga, Tatra, Jawa, Aero, Walter, Wikov, Z a samozřejmě Liaz. Mnohé z jeho návrhu se nakonec dočkaly uplatnění v reálném životě. Jedná se například o tahač Liaz 400 Xena a unikátní malý vůz Elbee navržený a vyrobený speciálně pro lidí trvalé upoutané na vozíček.

Dále spolupracoval i s předními designérskými studii, z nichž bychom vypíchli například slavné italské studio Pininfarina. Pavel Huška nenavrhoval pouze osobní automobily, ale také nákladní vozy (viz. Liaz 400), vrtulníky a dokonce i tryskáče.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.