Cukání motoru za jízdy, co dělat?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 22. 12. 2016,  0x


Na diskusních fórech můžeme velmi často narazit na problém “cukajícího se auta” během jízdy. Je to velmi nepříjemný jev, který sice neohrožuje posádku na životech, ale zhoršuje jízdní vlastnosti auta a vůbec pocit z řízení auta jako takového. Co cukání motoru a auta za jízdy může způsobovat?

Cukání nebo škubání auta se objevuje při sešlápnutí plného plynu. Při volnoběhu je motor v pořádku a necuká. Tak zní častý dotaz. Příčin, které ono nepříjemné cukání motoru za jízdy způsobuje, může být samozřejmě více. Jako už to ale bývá, neexistuje jedno řešení. Také podle odborníku bývá těžké konstatovat příčinu a chybu mnohdy neukáže ani provedená diagnostika. Někdy pomohou reálné zkušenosti a rady s řešením tohoto problémů. My se podíváme na ty nejčastější.

Příčinou cukání motoru mohou být ucpané filtry i ředěné palivo

Mechanici a zkušení motoristé jako první radí důkladnou prohlídku vzduchového a palivového filtru. Zanesené a ucpané filtry údajně stojí za ztrátou výkonu motoru až ve třetině případů. Pokud jsou filtry v pořádku a čisté, může být na vině znečištěné nebo zředěné palivo. Motoristé v takovém případě radí vyjet nádrž do poslední kapky, a poté natankovat kvalitní benzín u ověřené benzínové pumpy. Ano, opravdu se nevyplácí šetřit na palivu, a kupovat nekvalitní benzín či naftu, která může být ředěn. Kromě toho, že má vliv na jízdní vlastnosti, neprospívá ani motoru. Pokud jsou v pořádku filtry a palivo, nastal čas řešit elektriku a diagnostiku.

Mezi vážnější závady způsobující cukání patří poškozená elektrika

Závada v podobě cukání motoru za jízdy může být způsobená poškozenou elektrikou. Nejčastěji se jedná o špatné zapalování nebo špatně fungující škrtící klapka motoru. Jako první zkontrolujeme zapalovací svíčky. Špatný chod motoru mohou způsobovat poškozené elektrody u svíček.

Jsou-li elektrody v pořádku, postupně zkontrolujeme celé zapalování a to jak pálí válce motoru. Zde se neobejdete bez pomoci servisu, který má k dispozici speciální zařízení - tzv. motortester. Ne každý servis je má. Zařízení zkontroluje zapalování na všech válcích, a pokud odhálí závadu, ukáže ji. Díky zařízení je odhalena závada, jejíž odstranění nebývá nijak náročně. Někdy stačí vyměnit kabel nebo zapalovací cívky.

Za cukáním motoru může být i škrtící klapka motoru

Pokud motortester neukáže chybu na zapalování, může být příčinou také škrtící klapka motoru. To však neplatí v případě, že motor a auto cuká pouze ve vysokých otáčkách. Zanesená škrtící klapka se projevuje spíše houpavým volnoběhem. Určitě se ale vyplatí škrtící klapku vyčistit pomoci speciálního spreje. Po vyčištění je nutné provést základní nastavení



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.