Co můžete udělat pro ochranu podvozku automobilu?
Přidal kestranek, dne 13. 09. 2016, 0x
Elegantní karoserie. Dokonale lesklý lak. Nadupaný tichý motor. Voňavý a čistotou prozářený interiér. Kvalitní pneu s lesklými elektrony či vkusný tuning. To jsou oblíbené části automobilu, který každý motorista vnímá všemi svými smysly, hýčká je, a podle toho se staví i k jejich pravidelné údržbě. Bohužel na automobilech jsou i místa, která nejsou na první pohled vidět a dokud nejsou slyšet, často je opomíjíme. Ano, je to podvozek. A právě podvozek z hlediska funkčnosti, patří ke klíčovým prvkům každého automobilu. Když není v pořádku podvozek, auto dobře nefunguje, klesají jeho jízdní vlastnosti a především bezpečnost.
Čtyři aspekty jak ochránit podvozek vašeho vozu:
- pravidelná ochrana proti korozi kvalitním nástřikem podvozku a dutin,
- údržba systému plastových krytů, které chrání podvozek před mechanickým poškození,
- výběr vhodného terénu pro váš typ automobilu, včetně optimální rychlosti,
- vyvarování se mechanickému poškození podvozku, např. při nárazu.
S prevencí je nejlepší začít ihned
Koroze začíná poškozovat vaše auto, a zvláště pak podvozek, který je nejvíce vystaven agresivnímu posypovému materiálu a kamínkům na silnici, již od samého začátku, ihned jak sjede z výrobní linky. Názory, že stačí udělat údržbu až po první zimě, nebo až koroze bude vidět, jsou milné. Rez proniká do štěrbin a puklin všude tam, kde se drží vlhkost. Proto je důležité vytvořit účinnou bariéru nebo ještě lépe, provést takový nástřik, který pronikne až do samotné struktury materiálu.
Nástřik podvozku, dutin a podběhů je dobré obnovit vždy po čtyřech letech
Nejdříve se rozhodněte, zdali se pustíte do údržby podvozku sami nebo se obrátíte na profesionály. V obou případech je však dobré vědět, jak na to. Aby váš podvozek byl dokonale chráněn, doporučujeme provést nástřik podvozku, podběhů a současně i ochranu dutin. Zde je několik dobrých rad nebo chcete-li jednoduchý návod. Veškeré práce se mají provádět při teplotě vyšší než 20 °C a na dobře větraném místě, výpary barev jsou totiž jedovaté a zdraví škodlivé. Podvozek je nutné nejdříve omýt tlakovou vodou a nechat uschnout. Povrch vozidla zakrýt folií. Pak je možné již odmontovat kola a plastová nadkolí. Svorkovnice, elektro instalace, senzory ABS a nekryté písty tlumičů je nejlepší zalepit papírovou krycí páskou. Gumové části je nutné také ochránit před nástřikem, nejlépe napustit silikonovým olejem a během postřiku je zabalit do ochranné folie. Zbylé nečistoty doporučujeme odstranit tlakovým vzduchem nebo turbo pistolí, šrouby a matky natřít vazelínou.
Nyní přišel čas vypořádat se se zkorodovanými místy
Nejdříve mechanicky, pak chemicky a nejlépe antikorozním přípravkem Dinitrol Converust 900. Ochranný nástřik podvozku je nutné provést v dostatečném množství a zvolit kvalitní značkové prostředky. Doporučujeme použít technologii Airless Pumpe, což je zařízení, které aplikuje ochranný nástřik bez použití vzduchu pod tlakem 30 - 35 Mpa. Pro ošetření dutin jsou pak ideální přípravky na bázi vosku, které si zachovávají elasticitu i při teplotách od -20 °C do +60 °C. Ochranná vrstva se do dutin aplikuje konstrukčními otvory, do míst, kde to není možné, se obvykle vyvrtají malé dírky a po aplikaci se zaslepí záslepkami. Po zaschnutí všech ošetřených částí automobilu se namontují zpět plastová nadkolí, samotná kola a odstraní se ochranné folie.
Nástřikem údržba podvozku nekončí
Když už jste se odhodlali k nástřiku podvozku a dutin vašeho vozu, je výhodné v údržbě pokračovat a kompletně zkontrolovat i samotný podvozek. Doporučujeme udělat podrobnou vizuální kontrolu, a také kontrolu všech částí podvozku pohmatem. Zjistíte v jakém stavu jsou vaše brzdové kotouče, zda-li nedrhnou zadní bubny, co ruční brzda, jestli nekoroduje brzdové potrubí, těsní-li písty tlumičů, a jak si na tom stojí manžety homokinetických kloubů. Nesmíte také zapomenout na výfuk. Ano je toho docela dost, ale věřte, že se vám celá tato akce vyplatí. Prodloužíte životnost vaše automobilu a nebude mít problémy při pravidelné STK.
Jaký vybrat nástřik na údržbu podvozku
Zde máme mnoho možností, každopádně bychom zde neměli šetřit a vždy zvolit jednoznačně kvalitní značkový přípravek. S oblibou a velkým účinkem se používají tixotropní hmoty na bázi asfaltu, kaučuku a vosku, které zabraňují korozi, hluku a současně i mechanickému poškození. Vlastnosti nástřiku závisí na procentu jednotlivých přísad. Obecně lze říci, čím více vosku, tím lepší odolnost proti korozi a naopak, čím více asfaltu, tím má nástřik lepší mechanické a tepelné vlastnosti. Směsi jsou vyráběny jak pro profesionální stříkací pistole, na trhu ale najdeme i přípravky ve sprejích či pro nános štětcem. Ředí se obvykle nitroředidlem, rychle schnou a nepraskají. Některé prostředky není možné následně natírat, některé typy ano.
Mechanická ochrana podvozku
Podvozek automobilu není otevřený objekt. Veškeré části, a to nejen motoru, jsou opatřeny soustavou ochranných plastových krytů, které brání poškození jednotlivých dílů či jejich znečištění, které může mít za následek jejich špatnou funkci. Plastové díly a především jejich spoje však nepodléhají jen mechanickému poškození. Jsou pravidelně vystaveny, stejně tak jako kovové části podvozku, agresivním posypovým materiálům. Plastové části proto doporučujeme napustit silikonovým olejem, který plasty spolehlivě oživí.
Věřím, že vám tento článek přinesl inspiraci a dobře míněné rady, jak se postarat o váš vůz, aby vám po dlouhá léta dobře sloužil a vždy vás spolehlivě a bezpečně dovezl z cest domů.
Jaroslav Kestřánek
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.