Co je zážehový motor

Technika a design

Přidal leprikon, dne 27. 10. 2016,  0x


Zážehový versus vznětový motor. Znáte oba, ale rozdíly vám nejsou dostatečně jasné. Pokud vás zajímá, který je který, a jak fungují, jste na správných stránkách. Tak se na oba typy motorů podívejme blíže.

Jak funguje zážehový motor

Zážehový motor je vlastně spalovací motor. Směs paliva (benzín) a vzduchu je stlačená pomocí pístu a je ve válci zapálena elektrickou jiskru. Jiskru vytvoří tzv. zapalovací svíčka. Samotné zažehnutí vytvoří tlak na píst, jehož posuvem směrem dolů dochází k otáčivému pohybu motoru.

Čtyři fáze zážehového motoru:

  1. fáze (sání) - dochází k nasátí směsi benzínu a vzduchu ve stanoveném poměru
  2. fáze (komprese, stlačení) - prostřednictvím pístu dojde ke stlačení směsi a vzniku tlaku. Směs se zahřej a při maximálním stlačení přeskočí jiskra, která zapálí směs.
  3. fáze (expanze) - při výbuchu vznikne tlak, který zatlačí na píst. Vznikne pohyb.
  4. fáze (výfuk)

Typy zážehových motorů

  • Čtyřdobý spalovací motor
  • Čtyřdobý zážehový motor
  • Dvoudobý zážehový motor
  • Dvoudobý spalovací motor
  • Wankelův motor

Jak funguje vznětový motor

To je onen základní rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem. U vznětového motoru zapalovací svíčka není. Nasáty vzduch je rovněž stlačován pomocí pístu. Vzniká vysoká teplota. Ve chvíli, kdy se píst nachází před horní úvratí je do spalovacího motoru nad píst vstříknuté palivo pod vysokým tlakem. Tím dojde k samovznícení vstříknutého paliva samotnou teplotou stlačeného vzduchu. Vytvoří se tlak, který píst posune směrem dolů a stejně jako u zážehového motoru vzniká otáčivý pohyb motoru.

Čtyři fáze vznětového motoru:

  1. fáze (sání) - čistý filtrovaný vzduchu je nasáty do pístu
  2. fáze (komprese, stlačení) - nasátý vzduch je stlačený pístem a vzduch se zahřeje. Dojde ke vstříknutí paliva a vznícení nafty.
  3. fáze (expanze) - při samovznícení vznikne tlak, který zatlačí na píst. Vznikne pohyb.
  4. fáze (výfuk)

Výhody a nevýhody zážehového a vznětového motoru

Na rozdíl od vznětového motoru zážehové motory pracují s nižším kompresním tlakem, přičemž kompresní poměr se pohybuje v rozmezí 9:1 až 12:1. Jednou z výhod zážehových motorů oproti starším vznětovým motorům je pravidelný a tichý chod, nevýhodou pak nižší účinnost. Důležité je použité palivo, které se musí vyznačovat vysokou odolností proti samovznícení. Tato odolnost je udávána oktanovým číslem.

Paliva vhodná pro zážehové motory

Nejčastějším typem pohonných hmot je u zážehových motorů jednoznačně benzín. Po správně provedené přestavbě je možné “jezdit” na zemní plyn (methan), propan-butan, dřevoplyn, alkohol a jiná alternativní paliva, u nichž je hlavní výhodnou nižší cena oproti benzínu. A druhou výhodnou je také vyšší oktanové číslo, díky kterému lez použít vyšší kompresní poměr. V takovém případě nehrozí nežádoucí samovznícení směsi paliva a vzduchů a výsledkem vyšší účinnost motoru. U vznětových motoru je používána nafta (diesel). Zde je výhodou opět nižší cena.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.