Citroën SM - luxusní francouzský vůz s italským motorem od Maserati

Veteráni a historie

Přidal svetsportaku, dne 18. 04. 2019,  0x


V druhé polovině 60. let uplynulého století se francouzská automobilka rozhodla vyrobit prestižní model s maximální rychlosti přesahující 200 km/h. Citroën však neměl vlastní dostatečně silný motor. Koupil tedy italskou automobilku Maserati, která přesně takový motor měla. 


Citroën využil finanční krize, ve které se Maserati zrovna nacházelo. V roce 1968 koupil nejprve většinový podíl a na začátku 70. let se stal stoprocentním vlastníkem. Tato koupě hrála plánům francouzské automobilky do karet. Vývojový tým v čele s Jacques Né byl pověřen slibným úkolem navrhnout a vyrobit luxusnější a rychlejší verzi úspěšného modelu Citroën DS.


Citroën SM se pyšnil vynikající aerodynamikou

Podobnost s výchozím modelem DS byla patrná na první pohled. To však bylo vše, co měly tyto dva modely společného. Čtyřmístné kupé Citroën SM mělo zvláštní design, který návrhl tým pařížského designéra Roberta Oprona. Na přídi bylo umístěno šest jodových světlometů, které společně s SPZ překrýval průhledný kryt.


Mezi charakteristické znaky patří splývavé boční linie, šípový tvar bočních oken a otevíratelné zadní okno, které umožňovalo přístup do kufru. Zadní světla byla bohatě zdobená chromovanými prvky. Vůz měl vynikající aerodynamické vlastnosti, které se důkladně testovaly ve speciálním větrném tunelu. Součinitel odporu činil 0,26, což bylo o 25 % lepší než u modelu DS.


Jako pohonná jednotka byl použitý vidlicový osmiválec z dílny Maserati o objemu 4,1 a 4,7 litru. Před použitím musely být zmenšené, protože byly prostě příliš velké. Výsledkem byl vidlicový šestiválec o objemu 3,1 litru a později dokonce 2,7 litru o výkonu 170 koní. Novinka byla představena na ženevském autosalonu v roce 1970.

Úspěch Citroënu SM přerušily technické nedostatky i ropná krize

Citroën SM byl bezpochyby úžasný vůz a hned v prvním roce se prodalo přes 5 000 kusů. Nebýt technických nedostatků, kvůli kterým vozy často končily v servise, a ropné krize v 70. letech, stál by se zaručeným komerčním trhákem. Celkem bylo nakonec vyrobeno 12 920 kusů a od USA jich bylo vyvezeno 2 400.


Zajímavá je i sportovní a závodní kariéra Citroënu SM. I přesto, že se nejednalo o ryze sportovní auťák, bylo možné je spatřit na závodních okruzích, konkrétně rallye. Kupodivu se jednalo o úspěšné závodní auto. Na prvních příčkách se umístil hned ve svém prvním závodě na Marocké rally v roce 1971. Velmi dobře byl hodnocen i odbornými motoristickými novináři. V roce 1971 se umístil na třetím místě v soutěži o evropský vůz rok. Vítězem byl Citroën GS.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.