Citroën DS 21 Le Dandy: Vzácné kupé z počátku 60. let
Přidal kulichzcech, dne 25. 12. 2018, 0x
Samotný Citroën DS je klasika mezi veterány. Potkat jej není až tak neobvyklé. Je to běžný veterán na různých srazech, výstavách a závodech. To však neplatí pro variantu kupé Le Dandy, které vzniklo na počátku 60. let. Vyrobeno bylo nejvýše 50 kusů, což z něj dělá velmi vzácný kousek.
Citroën DS (zkratka DS pochází ze slova déesse = bohyně) byl a stále je výjimečným automobilem díky speciálnímu hydropneumatickému odpružení. Jednoduše řečeno, měl neuvěřitelné pohodlný podvozek, který se hodil zejména na rozbité silnice. Se stále lepší kvalitou silnic sice trochu ztratil smysl, ale upřímně, ne všude jsou rovné silnice. My Češi bychom o tom přece mohli vyprávět. Raritní byla také karoserie, kterou navrhl prominentní pařížský designér a karosář Henri Chapron. A Henri měl s tímto vozem velké úmysly.
Citroën DS - láska na první pohled
V roce 1955 byl na pařížském autosalonu představen nadčasovým vůz Citroën DS, který ztělesňoval ideální vůz 50. let. Strhl se o něj ohromný zájem a během 15 minut bylo prý podepsáno více než 800 objednávek a na konci výstavy jich byl desetinásobek. Citroën nestíhal plnit objednávky. Henri Chapron využil vhodné chvíle a rozhodl se hotový Citroën DS poupravit po svém. Nakoupil pár kousků, ze kterých vytvořil jedinečné vozy. Velmi oblíbenou variantou se stal otevřený vůz “décapotable”. Vyrobeno bylo 389 kusů.
Na konci 50. let začal Henri chystat další specialitu v podobě čtyřmístného kupé. V roce 1961 představil hotové dvoudvéřové kupé Citroën DS 21 Le Dandy. V dílně Henri Chaprona vzniklo 50 kusů. Citroën si nemohl všimnout velkého úspěchu a kupé začal vyrábět také. Až do roku 1971 jich vyrobil 1365 kusů. Ty od Henriho jsou ale samozřejmě daleko větší vzácností.
Citroën DS 21 Le Dandy - rarita mezi raritami
Tento model oblíbené francouzské značky jednoznačně patří k raritám nejen mezi veterány. Kupé Le Dandy je dodnes považováno za nejvzácnější variantu DS, hlavně tu z dílny Henry Chaprona. Oproti klasické variantě je kupé elegantnější. Má například zkosenější čelní sklo a dva modely mají zvýšenou střechu, díky čemuž je interiér prostornější a pohodlnější.
Interiér připomíná malou kosmickou loď. Ovládání je dost specifické, vždy trochu jiné, než byste čekali u “normálního” auta. Než se šlápne poprvé na plyn, je dobré ujistit se, že opravdu dobře víte, co které tlačítko, páka nebo pedál opravdu znamená a udělá. Například to, co vypadá jako spojka, je ruční brzda. Jakmile se ale se vším seznámíte, budete překvapeni, že je řízení lehoučké, řazení přesné a podvozek nabízí neskutečně komfortní jízdu.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.