Český sporťák Magda - rarita z malé pražské dílny

Technika a design

Přidal kabrnak, dne 20. 02. 2019,  0x


V české historii automobilismu narazíme hned na celou řadu unikátních vozů. Patří mezi ně i sportovní vozy z dílny českého závodníka a konstruktéra Jaroslava Vlčka. Vozy podle jeho návrhu se vyráběly od roku 1936 do roku 1967. Pojmenoval je podle své manželky Magdy. 


Za vznikem slavných vozů stojí často celé týmy lidí. U sportovních vozů značky Magda to byl pouze jeden muž. Jaroslav Vlček byl nejen úspěšný závodník, ale především skvělý konstruktér. Byl natolik dobrý, že si své závodní vozy navrhl a postavil sám ve své malé pražské dílně. Asi to byl i velký romantik, protože své vozy pojmenoval po své milované manželce Magdě.


Magda II - první závod, první vítězství

Úplně sám Jaroslav Vlček vozy samozřejmě nepostavil. Na to jeho malá dílna nestačila. Naštěstí měl dobré přátelé na správných místech. Svou první Magdu postavil již v roce 1936. Jako základ použil americký automobil Nash, z něhož si půjčil mnoho dílu včetně agregátu. Tento model se bohužel nedochoval a celkově se o něm moc neví. Neexistuje ani žádná fotografie. Hodně za to mohla druhá světová válka.


K dalšímu modelu se Vlček dostal až v roce 1947, dva roky po skončení druhé světové války. Tentokrát si na paškál vzal díly z Fiatu a výsledkem byla Magda II. Základem vozu byl jednoduchý rám vyrobený z plechu. Pod kapotou ukrývala čtyřválcovým motor s objemem 1089 cm3, který doplnil o karburátor PAL a kompresor Darbuel. Díky tomu měl motor výsledný výkon dvojnásobně vyšší a to 68 koní (48 kW). Karoserii postavili jeho kamarádi ze Zbrojovky Brno.


Jaroslav Vlček usedl za volant svého nového sporťáku 20. dubna 1947 v závodu Dvěma směry. V kategorii vozů do 1500 ccm skončil první a v kategorii nad 1500 ccm se umístil na třetím místě za dvojicí vozidel od britské značky Bugatti. To byl parádní úspěch u takto postaveného vozidla. Stačilo nasadit blatník a Magda II mohla i na normální silnice.


Magda III - nová a lepší technika

Úspěch Magdy II byla pro vlčka ohromnou motivací, takže se hned pustil do vývoje a výroby nové, lepší a rychlejší Magdy III. Jeho cílem bylo postavit vůz, s nímž by překonal rychlost 200 km/h. Základem nové Magdy se stal opět Fiat, konkrétně model Fiat 1100. Rám si Vlček postavil vlastní včetně přední nápravy. O pohon se postaral čtyřválcovým motor s výkonem až 80 koní (59 kW).


Za volant nové závodní Magdy III se posadil nejen sám Jaroslav, ale také závodní Oldřich Svoboda závodící s jednou nohou. O druhou přišel při motocyklových závodech. Po Magdě následovala mírné upravené modely Magda IV a Magda V. Technika zůstávala stejné, měnilo se pouze naladění motoru a podvozku.


Magda VI - nejzajímavější a nejkrásnější

Za nejpovedenější Vlčkovo dílo je považovaný model Magda VI, který postavil v roce 1955. Opět vycházel z Fiatu, ale upravený motor dosahoval výkonu až 90 koní. Magda VI se tak mohla prohánět rychlostí až 180 km/h. Nejzajímavější na Magdě VI ale byla velmi elegantní pontonová karoserie vyrobena z lehkých slitin. Měla výklopnou celou příď, aby bylo možné dostat se k motoru. Magda VI byla nejen krásná, ale tak úspěšná jako závodní vůz, se kterým už jezdil i Vlčků syn Miloš.


Po Magdě VI následoval ještě jeden model Magda F3, který postavil společně se synem Milošem. Je to jediný Vlčkův vůz, který se dochoval ve fyzické podobě. Kde skončily předcházející modely, bohužel není známo. Budeme doufat, že se ukrývají zapomenuté někde v soukromé sbírce a jednou se třeba objeví i na nějaké výstavě.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.