Československé vojenské automobily

Veteráni a historie

Přidal sawyer, dne 14. 01. 2017,  0x


Vojenské vozy u nás měly během obou válek významnou tradici. Díky technickým inovacím ale zastaly své ještě dlouho po nich. Některé sloužily pouze k přepravě věcí, jiné využívala samotná armáda. Dokázali by si znalci vzpomenout, o kterých typech vlastně mluvíme?

Praga RN/RND

Jedná se pravděpodobně o nejznámější české vojenské vozidlo. Poprvé jej na trh uvedla stejnojmenná automobilová společnost v roce 1933. Autu se také díky zvučnosti RND přezdívalo randál a v tehdejší době obsahovalo zážehový motor a šestiválec. První kabina řidiče byla vyrobena ze dřeva a svým zjevem jasně připomínala styl automobilů z 30. let, přestože se jednalo o užitkový vůz typu náklaďáku. Po nějaké době byl benzínový motor vyměněn za vznětový z důvodu touhy po nižší spotřebě a dlouhých trasách.

Škoda 903

Poprvé vznikl v roce 1936 a byl speciálně vyvinut v Mladé Boleslavi. Tento vojenský štábní automobil měl sloužit především pro potřeby tehdejší československé armády. Přesto se sériové výroby dočkal až po skončení 2. světové války a vzniklo pouze 45, díky čemuž by se dnes jednalo spíše o limitovanou edici. Na rozdíl od zmíněné Pragy rozhodně nešlo o nákladní automobil o maximálním počtu tří pasažérů. Škoda 903 jich měla uvést až 6. Ve finále se ale armáda stejně rozhodla pro Pragu a Tatru, což bylo s největší pravděpodobností hlavním důvodem, proč se právě tento nadmíru elegantní a dobový vůz nikdy pořádně neujal.

Škoda MOŽ-2

Pravděpodobně nejbizarnější kousek tehdejších českých výrobců. Škoda MOŽ-2 s typem 972 měl být prototyp obojživelného vozidla. A ač to může znít skutečně neuvěřitelně, opravdu se jednalo o vytvoření vozu, který by se mohl pohybovat jak na souši, tak i ve vodě. První, kdo s podobným nápadem přišel, byli Američani v 19. století, když se pokoušeli spojit trup lodi s karoserií vozu. Češi si v roce 1951 vzali inspiraci pravděpodobně z některých válečných tanků. Např. tank M4 Sherman, který se běžně pohyboval po souši, byl úspěšně využit i ve vodě při vylodění v tehdejší Normandii.

Škoda MOŽ-2 se v Československu nikdy neuchytila a prototyp ani nestihl vstoupit do sériové výroby. Ojedinělých 5 kusů bylo vybaveno čtyřválcem s pohonem na všechny 4 kola.

Tatra 138

Jeden z nejznámějších československých nákladních automobilů, který je běžně řazen i k vojenským. Tento těžký vůz měl nosnost až 12 tun. Jedná se o nástupce proslulé Tatry 111, která se vyráběla v letech 1942-1962. Oblibu si získala především u německé armády, ale po nějakém čase i v běžném provozu civilních řidičů, díky čemuž bylo za 20 vyrobeno více než 34 000 automobilů tohoto typu.

Tatra 138 se vyráběla hned v sedmi provedeních. Naftový motor měl tehdy spotřebu 36 litrů na 100 kilometrů a maximální dosažitelná rychlost bylo 71km/h. Přestože se jednalo o moderní inovaci jejího předchůdce, stojedenáctku ve skutečnosti nikdy nepředčila a fungovala pouze v jejím stínu.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.