Česká Tatra - od prvního náklaďáku až po Drtikolku

Nezařazené

Přidal jiricekcar, dne 2. 02. 2018,  0x


Před pár dny jste si mohli přečíst zajímavý článek o osobních vozidlech vyrobených českou automobilkou Tatra. Jenomže kopřivnická automobilka je spíše známa jako výrobce nákladních automobilů. A právě na ty nejlepší z nejlepších se podíváme na následujících řádcích.

NW (Tatra) - první náklaďák ve střední Evropě

Úplně první nákladní auto Tatra bylo v Kopřivnici vyrobeno v roce 1898 stejně jako osobní vůz NW Präsident. Tímto unikátem se stal užitkový automobil Tatra 24. Jeho tvůrci uplatnili své znalosti o stavbě kočárů tažených pravými koňskými silami. Pohonná jednotka se nacházel vzadu a místo řidiče bylo hned před přední nápravou. Pohon obstarávaly dva dvouválce s celkovým výkonem 9,7 kW. Originál modelu se bohužel nedochoval. V roce 1979 však byla vyrobena dokonalá replika, která je k viděni v muzeu kopřivnické automobilky. 

Tatra TL 2 a TL 4 - první sériové nákladní automobily

V roce 1914 se Tatra vrhla do sériové výroby nákladních automobilů, které už daleko více připomínali současné vozy. Těmi prvními byly modely TL 2 a TL 4, přičemž číslo označuje užitečnou hmotnost. Nikoho asi nepřekvapí, že největší úspěch slavily jako vojenské vozy. Chlazený čtyřválcový motor s výkonem 25,7 kW již byl umístěný vpředu. Druhý model se vyráběl až do roku 1927 a celkem jich bylo 1019.

Tatra 23 a 24 - první těžké nákladní vozy

První prototypy těchto modelů se objevily v letech 1923 a 1924, vyrábět se však začaly až o 3 roky později. Velké náklaďáky poháněly chlazené řadové čtyřválce s výkonem 47,8 kW.

Tatra 111 - první nákladní legenda

První Tatra 111 vyjela z továrny v roce 1942 a poslední až o 20 let později. Vyrobeno bylo 34 tisíc kusů, což z tohoto modelu dělá první legendu mezi náklaďáky. Vzhledem k tomu, že Evropou zrovna cloumaly válečné události, se v prvních letech Tatra 111 používala především jako válečné nákladní vozidlo. Dvanáctiválcový vzduchem chlazený motor už měl výkon 154,5 kW, který byl později snížen na 132,5 kW kvůli vyšší spolehlivosti. Nosnost prvních modelů byla 6 350 kg a po úpravách podvozku dokonce až 10 300 kg.

Během 20 let výroby se Tatra 111 měnila, upravovala a vylepšovala. Původní dřevěná kabina se například změnila v ocelovou a novější modely byly vybavené vytápěnou kabinou. Samozřejmě se vyráběly různé varianty. Tatra 111 byla používána nejen u nás a v Německu, ale také v dalších 59 zemí. V Magadanu (bývalé SSSR) byl dokonce postaven pomník, na který byla umístěna právě Tatra 111.

Tatra 148 - evoluce přichází

Konstruktéři Tatry usilovaly o maximálně výkonné a spolehlivé nákladní auto. V roce 1968 byl veřejnosti představen prototyp Tatry 148. Sériová výroba se rozběhla o 4 roky později. Podvozek měl již typickou kopřivnickou konstrukci podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které vozidlům dodávala jedinečné jízdní vlastnosti mimo silnice v náročném terénu. Tatra 148 mohla mít podobu bagru, hasičských speciálů, jeřábů, sklápěčů apod. Až do ukončení výroby v roce 1982 bylo vyrobeni téměř 64 000 kousků.

Tatra 813 - Drtikolka oslavila už 50. výročí

V loňském roce 2017 tomu bylo 50 let, co se na silnicích i mimo ně objevila první Drtikolka neboli Tatra 813 s velkou trambusovou kabinou a širokoprofilovými pneumatikami, které byly vybavené centrálním dohušťováním i během jízdy. Drtikolka nebo také Kolos, jak se jí přezdívalo, byla vybavená podvozkem s centrální páteřovou rourou a výkyvnými polonápravami a sedmi uzamykatelnými diferenciály. V každém případě Tatra 813 představovala výjimečně spolehlivé nákladní vozidlo se skvělými jízdními vlastnostmi v terénu. Díky provedení 8x8 byla schopna přejet až 1,5 široký příkop!




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.