Cadillac 1948 zahájil éru okřídlených aut
Přidal automaniak, dne 25. 04. 2018, 0x
Americké spojené státy v 50. letech prožívaly nebývalý rozvoj poválečné ekonomiky. Vidět to bylo i ve výrobě automobilů. Právě tehdy se na trhu začala objevovat vyšperkovaná auta zdobená ploutvemi, křídly, stylovými světlomety a neobvyklými tvary vybarvených do zářivých pastelových tónů. Kde to všechno začalo?
Na začátku luxusních amerických aut stálo letadlo, přesněji řečeno tajný prototyp dvojtrupového stíhací letadla Lockheed P-38 Lightning. Neoficiální prohlídky na konci 30. let se tehdy zúčastnili Harley Earl, šéf designu ve společnosti General Motors, a několik designérů. Dva z nich, Bill Mitchell a Frank Hershey, byli uchvácení tvary letadla, jehož design zdobily dvě svislé ocasní ploutve.
Jejich snahu použít podobný design u automobilů přerušila druhá světová válka. Frank Hershey se po válce ke svým snům vrátil a jeho prvním počinem byl právě Cadillac 1948 se zadními ploutvemi. Prosadit je nebylo úplně lehké. Podařilo se, a jak čas ukázal, “okřídlená” auta si získala velkou popularitu nejen v USA.
Cadillac 1948 - 4 modelové řady
Původní obavy, že se vyšperkovaný vůz nebude líbit, vzaly rychle za své. Zájem byl obrovský. Za devět měsíců bylo vyrobenou celkem 52 706 vozů a to ve čtyřech modelových řadách - Sixty One (61), Sixty Two (62), Sixty Special Fleetwood a 75 Fleetwood.
Všechny uvedené modely poháněl zážehový vidlicový osmiválec L-head s výkonem 150 koní (110 kW) a maximální rychlostí 137 km/h. Základním modelem byla série Sixty One, jejíž design jako první zdobily zadní ploutve. Mezi další změny oproti předchozímu modelu byl přední blatníky zapuštěné do boků, dělené přední okno a výrazná maska chladiče.
Série Sixty Two přinesla do nabídky nováčka v podobě kabrioletu. Mezi první a druhou sérií jinak nebylo příliš mnoho rozdílů. Sérii 62 bylo možné poznat zezadu podle toho, že pod koncovými světly měla tři lesklé pruhy. Pravdou je, že měla i lépe vybavený interiér, což však na první pohled nebylo úplně znát.
Další série nazvaná Sixty Special Fleetwood se projevila rozšířením auta do délky, které nyní měřilo 5 740 mm a širšími zadními dveřmi. Zmizely vodorovné lišty na bocíh a změnil se tvar chromovaných ozdob na zadních blatnících. Interiér provedený v kůži byl impozantní.
Poslední sérií bal 75 Fleetwood, která se chlubila největším rozvorem. Od předchozích sérií se lišila vystupujícím předními blatníky. Výrazné zadní ploutve nahradili chromované nástavce na zadních blatnících, na která byla umístěná zadní světla.
Další představitelé amerických okřídlených vozidel
Cadillac nebyl jedinu automobilkou, která si v 50. letech oblíbila zadní ploutve. Mezi auta, která si zaslouží naší pozornost patří také následující modely.
DeSoto Firesweep z roku 1959
Ford Crown Victoria z roku 1956
Chevrolet Impala z roku 1959
Buick Riviera z roku 1956
Plymouth Fury z roku 1958
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.