Buick Super (1949-1958) - klasika mezi klasikami

Veteráni a historie

Přidal lumirek, dne 22. 07. 2018,  0x


Americká značka Buick patří k nejvýznamnějším automobilkám nejen v americké, ale i celosvětové automobilové historii. Automobilka patřila mezi zakládající členy koncernu General Motors společně s firmami Oldsmobile, Cadillac a Pontiac. K automobilům, které si naši pozornost rozhodně zaslouží, patří luxusní model Buick Super vyráběný v letech 1949 až 1958.

Celým jménem David Dunbar Buick nebyl rodilý Američan. Narodil se ve Skotsku, ale v americkém Detroitu vyrůstal již od svých dvou let. Vyučil se instalatérem, ale jakmile si jednou přičichl k benzínu, nebylo cesty zpět. Už v roce 1899 sestrojil první zážehový motor, který zabudoval do svého prvního vozu Buick. Oficiálně automobilku založil v roce 1903. A právě motory se vedle jedinečného designu byly silnou stránkou této slavné americké automobilky.

Buick byl vynikající mechanik, mnohem hůře si však vedl jako podnikatel. Jeho firma nebyla příliš úspěšná. Naštěstí jí hned o rok později koupil James H. Whiting, který do jejího vedení dosadil Williama Crapa Duranta. Ten s mladou automobilkou dokázal divy.

Jeho nejvýznamnějším činem bylo sloučení se s automobilkami Cadillac, Oldsmobile a Pontiac a založení stále existujícího koncernu General Motors (GM). Netrvalo dlouho a General Motors se stal největším výrobcem automobilů na světě. V následujících letech se ke koncernu připojily další americké i evropské značky (např. Chevrolet, Geo, Saturn, Opel, Vauxhall a další).  


Buick Super - druhý pod Roadmasteru

Za nejkrásnější model bývá tradičně považován Buick Roadmaster. My se však podíváme na model, který stál hned za ním - Buick Super. Vyrábět se začal v roce 1949. Do roku 1958 se na trhu objevilo hned několik generací, které se vyznačovaly menšími i většími změnami a úpravami.

Pro Super byly typické kruhové otvory na obou bocích auta. Novější generace měly také výrazné chromované ozdoby v podobě listy po stranách boků. Chromované ozdoby byly v této době v Americe velmi populární. V případě Buick Super se této liště přezdívalo Sweepspear neboli vymrštěné kopí. 

Třetí generace Buick Super z roku 1951 až 1953 nabídla veřejnosti dokonce šest různých modelů. Mezi nimi se nacházel čtyřdvéřový sedan, čtyřdvéřová Riviera s delším rozvorem, dvoudvéřová Riviera, kabriolet a kombík. Od prvních dvou generací je odlišovala čelní stěna. Přední masku rámovala masivní lišta, která vedla odshora přes oba nárazníky až k předním kolům.


Pod taktovkou Nailhead

V roce 1953 získal Buick Super nový vidlicový osmiválec s rozvodem OHV. Pro tento typ motoru se brzy ujalo označení Nailhead, což lze přeložit jako hlavičku hřebíků. Označení nový motor získal podle svisle umístěných ventilů, které připomínaly právě hřebíky. Osmiválcový motor měl výkon 5 284 cm3 a výkona 164 koní (121 kW), což na tehdejší dobu nebylo vůbec špatné.

Čtvrtá generace zaujala novým panoramatickým předním sklem a maskou chladiče s masivním nárazníkem. Kruhové otvory i lišta na boku zůstaly. Boční lišty však byly užší a společně se zadními koly vytvářely písmeno V. V roce 1955 Buick Super získal novou vyšší masku chladiče, která na první pohled připomínala včelí plástev. 

Poslední generaci Buick Super navrhl slavný designér Harley Earl. Mezi hlavní změny patřilo nové čelní okno, které mělo záporný sklon sloupků. Boční lišty získaly nový vzhled a zmizely kruhové větrací otvory. Objem osmiválce byl zvýšen na 5970 cm3. Vzrostl i výkon motoru a to na 290 koní (213 kW). 

Bohužel v této době zájem o luxusní vozidla Buick Super poklesl. Poslední generace se prodalo pouze 42 tisíc kusů. Nastal čas na vývoj a výrobu nového modelu, který představoval Buick Electra. Ten se vyráběl až do roku 1990. 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.