Brzdná dráha osobního automobilu
Přidal sawyer, dne 10. 01. 2017, 0x
Brzdná dráha zní jako pojem z fyziky. A nemá k tomu rozhodně ani daleko. I méně zkušení řidiči dobře vědí, že brždění bude mít rychlejší efekt na suché vozovce než na náledí. Jaké faktory ale mohou délku brzdné dráhy ovlivnit a na co bychom si měli dávat pozor?
Co je vlastně brzdná dráha?
Brzdná dráha je délka, kterou auto ujede od chvíle, kdy řidič sešlápne brzdu, a to až dokud se nezastaví. Zprvu to může znít poměrně složitě, ale když si celý proces představíte, máte vyhráno. Někdo to také nazývá jako dobrzdění, čili jízda od aktivace brzd do úplného dojezdu. Pokud pojedete po suché vozovce zhruba 60km/h a rozhodnete se brzdit, ještě se projedete dobrých 20 metrů, než auto úplně zastaví.
Někdy se ve spojitosti s brzdnou dráhou mluví také o tzv. reakční dráze. S brzdnou dráhou je často spojována právě proto, že i ona trošku nese svůj podíl v rámci bezpečnosti a času, dokud vůz nezastaví. To vše ale ještě předtím, než začne brzdit. V případě toho, že si řidič uvědomí, že je nutné zabrzdit, aby nedošlo k dopravní havárii, existuje doba, na konci které sešlápne brzdu. Reakční drahá je tedy délka dráhy od okamžiku, kdy si řidič uvědomil důležitost situace až do chvíle, kdy aktivuje brzdy. Zkušený řidič ztratí zhruba sekundu času, amatérům to může trvat o dost déle, což výrazně ovlivňuje vážnost situace. Pokud řidič opět pojede na suché vozovce zmíněných 60km/h, od uvědomění až po sešlápnutí brzd ujede ještě 17 metrů.
Co ovlivňuje délku brždění?
Několikrát jsme kladli v příkladech důraz na suchou vozovku. Důležitým faktorem, který zde hraje jednu ze stěžejních rolí, je tedy samozřejmě povrch. Pokud budeme vycházet ze stejné rychlosti za hodinu, na mokré silnici se projedeme o 8 metrů více. Rozhodneme-li se takto brzdit na náledí, brzdná dráha se prodlouží až na 93 metrů, což je oproti původním 20 skutečně razantní rozdíl. Čím rychleji jedeme, tím větší délku dráhy můžeme čekat. Stěžejní při výpočtech je ale také samotný typ materiálu, z kterého byla vozovka vyrobena. Délka brzdné dráhy bude více narůstat na dlažbě než na betonu.
Dalším pravidlem, které délku brzdné dráhy dokáže ovlivnit, je technická stránka vozidla, čili kvalitní brzdy a správný typ pneumatik. Ve většině případů má na tuto skutečnost dopad i samotná délka reakční dráhy řidiče. Čím rychleji zareaguje, tím dříve se automobil zastaví.
Co udělat pro větší bezpečí?
V prvé řadě bude nejdůležitější především dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozy na silnici, aby měl automobil dostatečně velký prostor pro brzdnou dráhu a nedošlo ke srážce. Rozhodně nepodceňujte ani výměnu letních gum za zimní. Pokud pojedete s letními na sněhu při rychlosti 60km/h, k úplnému zastavení (sečtení reakční a brzdné dráhy) dojde až po 80 metrech. Se zimními pneumatikami si ale délku můžete zkrátit o více než polovinu.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.