BMW 503 - vynucený luxusní sporťák, který málem BMW ke krachu přivedl

Veteráni a historie

Přidal vencastehovak, dne 17. 06. 2019,  0x


Na začátku roku 1954 Mercedes, největší konkurent automobilky BMW, představil dva úžasné prototypy luxusních aut modely 300 L a menší 190 SL. Ohromnou vlnu nadšení nešlo jednoduše ignorovat, a proto si obchodní ředitel BMW doslova vydupal vývoj nového luxusního sportovního vozu BMW 503. 


Ve skutečnosti to bylo maličko jinak. Obchodní ředitel Hans Grewenig o nový model s vedením bojoval dávno předtím, leč neúspěšné. Hodně mu napomohl právě konkurenční Mercedes se svými novými modely. Nebylo přece přípustné, aby BMW zůstalo ve vývoji pozadu za Mercedesem.


Inspirací pro BMW 503 byl “barokní anděl” BMW 502

Nové BMW mělo být určeno pro americké bohaté zákazníky, kteří vyžadovali notnou dávku komfortu a luxusu. Německá automobilka potřebovala konečně po prohrané druhé světové válce proniknout na perspektivní americký trh. Jedna z jejich důležitých továren se nacházel ve východním Německu, které patřilo do Sovětského svazu. V Mnichovské továrně byla výroba zahájena až na podzim 1952.


Hlavním designérem projektu BMW 503 se stal německý designér žijící v USA hrabě Albrecht von Goertz. Grewenigovi jej doporučil Max Hoffmann, hlavní americký importér BMW. Hrabě se do návrhu pustil okamžitě.


Základem se stal luxusní sedan 501/502, který byl nazýván “barokní anděl”. Výsledkem jeho práce byl vůz s čistými, velmi elegantními a na svou dobu moderními tvary. Pod kapotou se ukrýval hliníkový osmiválec o objemu 3168 cm3 a výkonem 103 kW, který dokázal vůz vytáhnout na rychlost až 190 kilometru za hodinu.


BMW 503 automobilku málem přivedl ke krachu

Nic z toho nemění fakt, že kvůli BMW 503 německá automobilka málem zkrachovala. Na začátku to tak nevypadalo. Prototyp BMW 503 byl s velkou pompou představen na frankfurtském autosalonu v roce 1955. Nadšení byli odborníci i veřejnost. Vedení bylo spokojeno a souhlasilo se zahájením sériové výroby. Ta se rozjela v květnu 1956 a společně s tím i velký obchodní neúspěch.


Zkušený obchodník Hofmann doporučoval automobilce cenu 5 000 dolarů, jenomže Mnichov měl o ceně úplně odlišnou představu a na nové BMW nalepil cenovku s číslem převyšující 12 000 dolarů. V ten moment se nové, byť nádherné BMW, stále doslova neprodejným autem. Během následujících tří let bylo vyrobeno pouze 413 vozů s tím, což zdaleka nesplnilo představu BMW. Výroba byla nakonec ukončena.


Na druhou stranu obchodní neúspěch učinil z BMW 503 velkou raritu. Sehnat jej lze pouze na exkluzivních aukcích a cena je, jak je jistě zřejmé, mnohem vyšší. Vůz ve špičkové kvalitě dnes stojí kolem 10 milionů korun.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.