Ben-dera: Když se vám soudobá nabídka aut nelíbí, postavte si vlastní

Technika a design

Přidal vsechnyautasveta, dne 15. 07. 2019,  0x


Hledáte auto snů, ale žádné se vám nelíbí? Udělejte to jako Američan John Bender, technik a mechanik, který se rozhodl postavit si svůj vlastní vůz. Jeho vůz Ben-dera se bohužel velkého úspěchu nedočkal. Bylo to přece jenom tak trochu zvláštní auto. 


V historii automobilismu se najde hezká řádka lidí, kteří se rozhodli postavit vlastní vůz mimo běžnou sériovou výrobu. Někteří byli úspěšní a na jiné se velmi rychle zapomnělo. Některé svérázné modely sice neuspěly, ale byly natolik zvláštní, že si je tu a tam připomeneme. Jako například John Bender a jeho velmi zvláštní futuristický dopravní prostředek Ben-dera vycházející z technologie Fordu.

John Bender: Mechanik, eletkřikář a podivín

John Bender žil ve městě Hillard ve státě Ohio. Byl to mechanik a elektrikář a údajně místní podivín, které ve své soukromé dílně dokonce i bydlel. V 80. letech se rozhodl splnit si přání v podobě vlastního vozu. Dle jeho vlastních slov ho k tomu vedl fakt, že v soudobé nabídce aut nespatřil to své “vysněné”.


Ve své dílně se tedy pustil do návrhu, vývoje a výroby vlastního auta nízkého čtyřmístného kupé s dveřmi otevírajícím se vzhůru (tzv. gullwing). Vzhled a tvar karoserie měl připomínat tryskáč. Hodně technologie včetně pohonné jednotky John Bender použil z vozidla Ford Pinto.


Ben-dera: Futuristické kupé postavené stylem “co dům dal”

Základ pro Benderův vůz představoval trubkový rám a laminátová karoserie se spoustou detailů v podobě křídel a falešných turbín. Některé díly byly použity z již zmiňovaného Pinta, jiné si Bender vyrobil sám. Kvalita zpracování u většiny dílů tedy nebyla nijak špičková. Přece jen neměl k dispozici špičkové vybavení normální automobilky.


Z Fordu Pinto použil Bender i motor, kterým byl 2,3 litrový čtyřválec. Motor Bender umístil netradičně do středu vozu a posádka seděla kolem motoru. Letadlo a tryskáče měl připomínat i interiér vozidla, který měl palubní desku plnou budíků včetně výškoměru.


Druhá verze Ben-dery měla přilákat zájemce o sériovou výrobu

John Bender nezůstal u jediného prototypu a vytvořil ještě jeden prototyp. Druhá Ben-dera byla “umírněnější” a neměla žádná křídla a turbíny. Byla vybavená klimatizací a karoserie byla lakovaná do luxusního zlatého odstínu. Pohon obstarával 2,8 litrový šestiválec z modelu Mercury Bobcat. Bohužel se žádný zájemce, který by měl zájem alespoň o malosériovou výrobu nenašel, a tak Ben-dera zůstala ve fázi neúspěšného prototypu.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.