Avia III - zapomenutý český sporťák z roku 1956

Veteráni a historie

Přidal starous001, dne 20. 06. 2018,  0x


Z dílny české automobilky Avia vyjížděly miniauta, autobusy, nákladní vozy, obrněné transportéry i několik málo závodních aut. Jedním z těch, na které automobilový svět téměř zapomněl, je stříbrný “létající talíř” sporťák Avia III z roku 1956. Jeho příběh je velmi zajímavý.

Celý název českého sporťáku zní AVIA 750 MKIII F3 a v první polovině 50. let minulého století si jej sám postavil talentovaný automobilový závodník Miroslav Jurča. Příběh závodního speciálu, který byl v roce 2010 prodán za neuvěřitelné tři miliony korun, je skutečně pozoruhodný. 

Unikátní Avie se stala předchůdcem Formule 3

Česká firma Avia byla založená v roce 1919 a původně se pohybovala v leteckém oboru. To se změnilo po 2. světové válce, kdy svou pozornost zaměřila na rozvíjející se automobilový průmysl. Vyráběla například karosérie na oblíbená malá auta Aero Minor (původně Jawa Minor) a v 50. letech stála za výrobou závodních aut, které poháněly dvoutaktní dvouválcovém motory o objemu 615 ccm.

Právě v této době se na pražské scéně objevil slavný závodník Miroslav Jurča, který využil dobrých styků s Avií, a postavil si vlastní sportovní vůz splňující požadavky německé závodní třídy zvané Kleinstrengwagen (tzn. nejmenší závodní automobily). Považovat ji lze za předchůdkyni Formule 3.


Silnou stránkou vozu byla skvělá aerodynamika

Na celém voze, zejména pak na karoserii byly patrné dlouholeté zkušenosti s letectvím. Velmi nízká karoserie byla vyrobena z hliníku a hořčíku a vynikala skvělými aerodynamickými vlastnostmi. Nosný rám tvořily ocelové trubky. V podstatě se jednalo o monopost se zakrytými koly. Takových bylo málo a vždy se jednalo o vítězné modely. To platí i pro Avii III, která excelovala například v proslulém československém závodu Ecce Homo.

Hnací ústrojí vozu bylo uspořádané do tzv. transaxle. To znamená, že motor byl uložený v přední části vozu a převodovka s rozvodovkou se nacházely u zadní nápravy. Zavěšení předních i zadních kol bylo nezávislé, což bylo na tuto dobu hodně netradiční a moderní. Bez řidiče vážil vůz pouze 400 kilogramů.


Ztracený vůz objevil vnuk legendárního závodníka

Na konci 50. letech Avii III zabavili komunisté. Miroslav Jurča upadl v zapomnění a zemřel na začátku 80. let. Pár let nato jeho děti emigrovali do Rakouska a do USA. Až do roku 2006 po Avii nikdo nevzdechl, dokud jeho vnuk tehdy jednadvacetiletý David nenarazil na fotografie sportovního speciálu. Sám propadl motokárám už jako dítě a jako dospělý jezdil závodně na okruzích VW Jetta TDI cup, ihned poté se začal pídit po osudu dědečkova závoďáku. Jaké bylo jeho překvapení, když jej objevil 80 kilometrů od svého domova.

Do Ameriky vedla cesta nelehká. Původně byla Avia III umístěna do německého muzea, kde si ji spletli s BMW Rennwagaen z roku 1948. Odsud v roce 1987 putovala do Los Angeles v soukromém vlastnictví jistého Günthera Schennacha. Už o rok později byl prodán v akci a odstěhoval se na Nový Zéland. Následovaly další a další prodeje, stěhování, renovace, až se nakonec objevila v americkém Redmondu, kde ji v červenci 2010 koupila společnost Symbolic Motor Car Company za tři miliony korun. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.