Auburn 851 Speedster - slavný americký sporťák ze 30. let

Veteráni a historie

Přidal automaniak, dne 16. 04. 2018,  0x


V momentě, kdy byl vyroben první motorový vůz, bylo jasné, že půjde nejen o pohodlí, ale také o rychlost. První automobilové závody a výroba sportovních vozů na sebe nenechala dlouho čekat. Některá auta si vydobyla slávu, jiná se ztratila v zapomnění. Do první skupiny určitě patří americký sporťák Auburn 851 Speedster, který kraloval ve 30. letech.

Historie americké automobilky se začala psát v roce 1874 ve městě Auburn. Tehdy Charles Eckhart založil společnost Eckhart Carriage Company. Původní plán nezahrnoval výrobu automobilů, která tehdy byla v plenkách. S tou začali experimentovat až jeho jeho dva pokrokoví synové Morris a Frank.

Za jejich vedení se název společnosti změnil na Auburn Automobile Company. Nelze jim upřít úspěch. Až do první světové války se jim dařilo původně malou továrnu úspěšně rozšiřovat. Během první světové války však byli nuceni továrnu uzavřít.


Honba za úspěchem

Po válce se bratři ani nepokoušeli znovu rozjet byznys a továrnu v roce 1919 prodali investorům z Chicaga vedených Ralphem Austinem Bardem. Pár let se tak trochu “plácali”, uspět se jim ale nedařilo. Vedení automobilky proto nabídl tehdy velmi úspěšnému obchodníkovi Errettu Lobbanovi Cordovi. V roce 1962 se firma dostala do zisku a Cord ji obratem koupil.

Nyní byla firma jeho a Cord se rozhodl zazářit. Najal si talentované designéry a začal spolupracovat se známými konstruktéry závodních automobilů - bratry Dusenbergovi. Právě jejich technika se stála základem pro luxusní automobily s povedeným designem Cord L-29, které si vyráběly v letech 1929 až 1932. 


To nejlepší na konec

V roce 1935 se vytasil se svým novým a posledním modelem, kterým byl právě famózní sporťák Auburn 851 Speedster. Poháněl jej Dusenbergi vyvinutý řadový osmiválec chlazený vodou s objemem 4 589 cm3 a výkonem 150 koní (110 kW), což je na 30. léta úctyhodný výkon. Dosahoval maximální rychlosti až 174 km/h.

Auburn se vyráběl v různých typech. K mání byly klasické sedany, luxusní limuzíny, vzdušné kabriolety i sportovně vyhlížející kupéčka. Podle odborníků se nejvíce povedl dvoumístný roadster navržený designérem Gordonem Buehrigem. Aby ještě více vylepšil aerodynamiku vozu, použil světlomety a blatníky ve tvaru kapek, mírně skloněnou masku chladiče a níyké šípové čelní okno. 

Auburn 851 byl velmi úspěšný a hodně si jej oblíbili i hollywoodské filmové hvězdy jako Clark Cable, Roy Rogers či Tom Mich. Po modelu 851 se objevil ještě model 852. Ten však byl kromě odlišného označení de facto stejný jako 851. Vůz se bohužel nevyráběl dlouho. V roce 1937 Cord společnost uzavřel a s ní i celé své automobilové impérium. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.