Alfa Romeo Spider - druhý nejdéle vyráběný vůz po Porsche 911
Přidal kabrnak, dne 14. 02. 2019, 0x
60. léta přála sportovním vozům. Lidé si zamilovali rychlou jízdu a zájem o sporťáky byl na vrcholu. Právě v této době vznikla také první generace populárního italského sporťáku Alfa Romeo Spider, který se vyráběl neuvěřitelných 27 let od roku 1966 až do roku 1993.
Existuje málo aut, které si udržely popularitu po tak dlouhou dobu jako Alfa Romeo Spider. Vůbec nejdéle prodávaným vozem se stalo legendární Porsche 911 od stejnojmenné německé automobilky. Druhou příčku získal právě Alfa Romeo Spider, který se na pomyslném výsluní vyhříval téměř 30 let. Za tu dobu bylo vyrobeno celkem 80 000 vozů.
Alfa Romeo Spider se měl původně jmenovat sépiová kost
V italštině původně navrhovaný název zní o trochu lépe “Osso di Sepia”, žádný zázrak to ale nebyl. Důvodem pro toto pojmenování byl charakteristický tvar zádě připomínající kostnatý výrůstek sépie. Jenomže veřejnosti se příliš nezamlouval, takže se vedení automobilky rozhodlo najít lepší a vhodnější název.
Název pro novou Alfu vzešel z lidu. Vedení vyhlásilo veřejnou soutěž a kdokoliv tak mohl vymyslet nové jméno. Mezi návrhy se objevily názvy jako Lucia, Sputnik, Pizza, Gin, Al Capone, Bardot, Lolobrigita či Stalin. Některé volby byly skutečně zvláštní. Vítězem se nakonce stal název Duetto (tj. dvoumístný vůz) od Guidobaldiniho Trionfiho z Brescie. Odměnou mu byl nový Alfa Romeo Spider. Krásná soutěž s ještě krásnější cenou.
V anglicky mluvících zemích se ujal název Spider. V Americe tento vůz proslavil film Absolvent (The Graduate), kde si hlavní roli vedle Alfy Romeo Spider střihl slavný herec Dustin Hoffman. Film byl natolik úspěšný, že Američané tento italský skvost znají spíše pod označením “Graduate”.
Alfa Romeo Spider - oblé tvary střídají hrany
Autorem původního elegantního designu ze 60. let byl designér Battista Pininfarina. Alfa Romeo Spider byl jeho posledním projektem, než v roce 1966 zemřel. Kvalita vozu se bohužel postupem času snižovala. Přesto se vůz na vrcholu žebříčku udržel až do roku 1993.
Zatímco vzhled se v průběhu let měnil hodně, technika zůstávala vesměs stejná. Původní oblé hrany v 70. letech vystřídaly hrany. Vlna kritiky se snesla zejména na plastový model, který je poznat podle nepěkného plastového spoileru na zádi auto. To se automobilce opravdu nepovedlo. Z plastu byl dokonce vyrobený i symbol na masce chladiče.
S příchodem 90. letech naštěstí ubylo plastu a autu se vrátil elegantní vzhled. Interiér byl pohodlnější, jízda bezpečnější. Americká verze měla dokonce velkoobjemový airbag u řidiče. Na českém trhu se Alfa Romeo Spider začal prodávat až v 90. letech, kdy se uvolnil trh. Tehdy novotou vonící vůz stál slušných 940 000 korun.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.