Aktivní bezpečnostní prvky automobilů
Přidal leprikon, dne 5. 01. 2017, 0x
Každý den na silnicích dochází ke stovkám více či méně závažných nehod. Následky mohou být různé od škrábanců a rozbitých plechů až po zlikvidovaná vozidla, vážné úrazy a bohužel i úmrtí. Proto se neustálé vyvíjí bezpečnostní prvky, které jsou součástí automobilů, a jejichž smyslem je předejít vzniku nehody.
Mezi aktivní bezpečnostní prvky automobilů patří různá technická zařízení, vlastnosti a systém, které mají nehody zabránit. Patří sem dobrý výhled z vozidla, kvalitní pneumatiky, brzdy a tlumiče, přesné a spolehlivé řízení, osvětlení a nejrůznější “vychytávky” a elektronické systémy instalované do vozidel.
Seznam vybraných aktivních bezpečnostních prvků automobilů:
- adaptivní tempomat
- adaptivní světlomety
- alkoholový zámek
- asistent jízdy v kolonách
- automatická parkovací brzda
- bzrdový asistent
- omezovač rychlosti
- samozatmívací zpětné zrcátko
- signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu
- systém sledování bdělosti řidiče
- systém rozpoznávání chodců a cyklistů
My se podíváme na jedny z nejdůležitějších bezpečnostních elektronických systémů ABS, ESP a ASR.
ABS - protiblokovací systém
Jedná se o jeden z nejdůležitějších aktivních bezpečnostních prvků, které jsou součástí každého moderního automobilu. Systém ABS je zkratkou Anti-lock Braking Systems (tj. protiblokovací systém). Na základě přijatých signálu dokáže rozeznat riziko a aktivací elektropneumatických řídících ventilů příslušného kola dokáže snížit brzdný účinek a zabránit tak zablokování kol a ztrátě směrové stability (např. na mokré vozovce).
ESP - elektronický stabilizační systém
Za určitých okolností se automobil může zdát těžce ovladatelným. Při špatném odhadu řidiče může dojít k nebezpečnému smyku vozidla, který může vést k nehodě. Systém ESP (Electronic Stability Program) pomáhá podobné situace zvládat regulací dynamiky. Při velkém příčním skluzu kola hrozí ztráta vedení a směrové stability. ESP je schopno skluz pneumatiky regulovat v příčném směru (ABS tak činí v podélném směru). ESP tedy dokáže stabilitu vozidla zvýšit ve chvílích, kdy projíždí zatáčkou nebo kdy hrozí ztráta směrové stability v důsledku velkého zrychlení, brzdění či volném pohybu vozidla. Esp funguje na principu samočinného zásahu do brzdného systému, aniž by byla vyžadována činnost řidiče.
ASR - protiprokluzový systém
ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung) je vlastně další nástavba protiblokovacího systému ABS. Při jízdě může dojít ke styku kol a vozovky s různou přilnavosti na pravé a levě straně. Na straně s menší přilnavostí se kolo protáčí více než druhé. Aby se vozidlo rozjelo normálně, je potřeba více než jen přenášený hnací moment. ASR přijímá signály ze snímačů otáček a včas rozezná začínající prokluz a prostřednictvím elektromagnetického ventilu a elektropneumatického řídícího ventilu prokluzující kolo přibrzdí. Při vyšší rychlosti nad 30 km/h se prokluz reguluje snížením výkonu motoru.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.