Adler Trumpf - vůz pro rodinu i zábavu

Veteráni a historie

Přidal daniceknovak, dne 27. 02. 2019,  0x


Druhá světová válka zasáhla do lidských životů po všech stránkách a ve všech oblastech. Automobilový průmysl nebyl výjimkou. Před válkou byla německá automobilka Adler velkým průkopníkem předního pohonu. Druhou světovou válku však přežila pouze o pár let. Jedním z nejúspěšních modelů byl Adler Trumpf. 


Psal se rok 1900, když Heinrich Kleyer zakládal továrnu ve Frankfurtu nad Mohanem. Kromě automobilů vyráběl také kola, motocykly a dokonce i psaní stroje. První auto značky Adler model Vis-á-Vis poháněl jednoválcový motor o výkonu 4 koní. O výrobu prvních “pořádných” aut se postaral nový technický ředitel Edmund Rumpler, který už v roce 1897 spolupracoval se slavným Hansem Ledwinkou na automobilu NW Präsident.


Adler Trumpf - rodinný vůz

Ve 30. letech Rumplera nahradil nový o dvacet let mladší Hans Gustav Röhr, který vymyslel koncepci rodinného vozu Trumpf s pohonem předních kol, moderním nezávislým řešením kol a vylepšeným termosifonovým chlazením motoru. První Adler Trumpf byl představen v roce 1932 ve dvou karosářských variantách - dvoudveřové limuzíně a dvoudveřového kabrioletu.


Oba modely poháněl řadový čtyřválec s objemem 1 504 ccm a výkonem 32,6 koní (24 kW). Na začátku 30. let se tento drobný německý bojovník pohyboval rychlostí až 95 km/h se spotřebou 10 litrů na 100 km. Už o rok později si zájemci mohli zakoupit vůz s výkonnějším motorem o objemu 1 645 ccm a výkonem 38 koní (28 kW).


Ve stejném roce do nabídky přibyla prostornější čtyřdveřová limuzína s modernější karoserií a dvoumístná sportovní verze. Limuzína se pyšnila více zkoseným předním oknem. Masku chladiče zdobila znak v podobě velkého orla. Otevřený sporťák měl motor s výkonem 47 koní a na silnici se mohl řítit rychlostí až 115 km/h.


Adler Trumpf Junior - menší a lehčí

Další změny na sebe nenechaly dlouho čekat. Na jaře 1936 se objevil nový Trumpf s aerodynamickou karoserii. Přední maska se dočkala ještě většího zkosení a karoserie byla delší o 39 cm. Její délka činila 4,5 metru. V nabídce byl čtyřdveřový sedan a stylový dvoudveřový kabriolet.


Oblíbenou verzí se stal v roce 1936 Adler Trumpf Junior. Jednalo se o zmenšenou verzi původního vozu. K mání byly tři karosářské verze - Limousine, Cabriolimousine a Cabrio. Pod kapotou se ukrýval čtyřválec o objemu 995 ccm a výkonem 25 koní, což nebylo moc. Je třeba si ale uvědomit, že Junior byl nejen menší, ale také o dost lehčí. Při celkové hmotnosti se i s tímto motorem dokázal rozjet na 90 km/h. Junior se vyráběl mezi lety 1936 až 1941 a celkem jich bylo vyrobeno 79 tisíc.


V nabídce byla také ještě menší svižnější verze Adler Trumpf Junior Sport, který poháněl litrový čtyřválec o výkonu 28 koní a s maximální rychlostí až 110 km/h.


Adler Trumpf Rennlimousine - futuristický prototyp

Na podvozku Trumpf postavil Paul Jaray šest velmi zajímavých prototypů závodního sedanu. Tyto vozy byly určené výhradně k předvádění, testování, závodění a pokusům o rychlostní rekordy. Pod kapotou speciálu Rennlimousine se nacházel řadový čtyřválec o objemu 1910 ccm a na tehdejší dobu úctyhodném výkonu 56 koní (41 kW).





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.