20 nejrychlejších aut od roku 1880 až do současnosti
Přidal supersport1, dne 3. 10. 2019, 0x
Zatímco dnes nejrychlejší supersportovní auta překonávají hranici 400 km/h, první motorem poháněná tříkolka se “řítila” maximální rychlostí sotva 16 km/h. Nějak se přece začít musí. O té doby se rychlost aut pouze zvyšovala a my se podíváme na nejrychlejší auta v historii dekádu po dekádě.
Benz Patent Motorwagen (1886 - 1889)
Za první automobil poháněný spalovacím motorem (jednoválcový čtyřtaktní zážehový motor, výkon 0,5 kW) je považována tzv. Benzova tříkolka. V roce 1886 ji vyrobil Němec Carl Benz. O žádného rychlíka tedy nešlo, přesto to ve své době byl s maximální rychlostí 16 km/h nejrychlejší automobil na světě. Jeho vzhled stále ještě připomínal kočár, ale s moderními auty měl již hodně společného. Benzova tříkolka měla kromě benzínového motoru elektrické zapalování, karburátor, vodní chladič a podvozek.
Stanley Runabout (1890 - 1899)
Během několika málo let se automobilový kus vyšvihl o notný kus kupředu a na konci 19. století už rozhrkanou tříkolku nahradili krásné kousky. V poslední dekádě 19. století se tím nejrychlejším stal sportovní roadster Stanley s maximální rychlostí 56 km/h. Jediným rozdílem oproti dnešním automobilům byl parní pohon, který by tehdy přece jen na lepší úrovni než první spalovací motory.
Mercedes Simplex (1900 - 1909)
V roce 1902 německá automobilka uvedla na trh luxusní vůz Mercedes Simplex poháněný na tuto dobu velmi silným motorem o výkonu 40 a 60 koní. Mercedes Simple mohl jet na začátku 19. století rychlostí až 117 km/h! Však se také primárně jednalo o vůz určený pro automobilové závody. Pokud však měl bohatý zákazník dost peněz na to, aby si jej koupil do své soukromé garáž, prostě jej dostal.
Byl to úspěšný závodní vůz, který zvítězil v mnoha soutěžích. Obdiv k tomu auto dokonce vyjádřil sám německý císař Kaiser Wilhelm II. v roce 1903 na automobilové výstavě v Berlíně, kdy pronesl „Opravdu krásný motor, který tu máte! Ale není to tak jednoduché, víš.“
Austro-Daimler Prince Henry (1910 - 1919)
V druhé dekádě 19. století si titul nejrychlejšího auta na světě odnáší další německý vůz a to Austro-Daimler Prince Henry. Opět se jednalo o sportovní vůz z továrny značky Austro-Daimler, byl vybavený motorem o výkonu 95 koní a jeho maximální rychlost činila už tehdy krásných 137 km/h. Jako první za volant usedl sám Ferdinand Porsche. Samozřejmě byla k mání i civilní verze Austro-Daimler Prince Henry pro obzvlášť náročné a bohaté zájemce.
Duesenberg Model J (1920 - 1929)
S rychlostí 192 km/h se pyšnilo luxusní cestovní GT, které vlastnil dokonce sám Velký Gatsby. Pod kapotou předválečného vozidla Duesenberg Model J se ukrýval řadový osmiválec o objemu 6893 ccm a výkonem 269 koní (198 kW). Na konci 20. let byl Duesenberg Model J nejrychlejším a zároveň také nejdražším automobilem na americkém trhu, ale i celém světě. Bohatá klientela si dokonce mohla vybrat, jak bude karoserie jejich nového miláčka na čtyřech kolech vypadat.
Mezi bohatými zákazníky to byl velice populární vůz, a kdo jej neměl, nebyl na úrovní. Duesenberg Model J vlastnili významné osobnosti, herci, herečky, ale i podnikatelé - italský král Victor Emanuel III, Vévoda z Windsoru, španělský král Alfons XIII, rumunský princ Nicholas, Clark Gable, Greta Garbo, Mae West, Howard Hughes, William Randolph Hearst, členové rodiny Mars, Whitney a Wrigley (ano, to jsou ty žvýkačky) a dokonce i gangster Al Capone.
Duesenberg Model SJ (1930 - 1939)
Titul nejrychlejšího vozu si v dalším desetiletí ponechal vylepšený model Duesenberg Model SJ. Písmeno S označovalo kompresor Supercharger, díky kterému se tento vůz dostal přes dosud nepřekročenou hranici 200 km/h a to až na svou maximálku 225 km/h. Tento vůz poháněl osmiválec o objemu 6900 ccm a výkonu 320 koní. Aby se kompresor do vozu vůbec vešlo, muselo být výfukové potrubí vedené venkem. Za jízdy doslova pekelně žhnulo.
Vedle Duesenberg Model SJ vznikla ještě vymakanější sportovní verze Duesenberg Model SSJ, který měl motor s úctyhodným výkonem 400 koní (295 kW). Vyrobeny byly ale pouze dva kusy, které vlastnili herci Gary Cooper a Clark Gable. Často byli vidět, jak mezi sebou závodí na Hollywood Hills.
Jaguar XK120 (1940 - 1949)
Druhá světová válka negativně ovlivnila životy lidí ve všech oblastech. Chudoba vládla světem a na vývoj rychlých aut jednoduše nebyly tolik potřebné finance. Přesto se našly výjimky. Až 193 km/h mohl jet vůz ze 40. let krásný a elegantní dvoumístný roadster Jaguar XK120, první poválečný sportovní vůz.
V roce 1948 jej v Londýně představila britská automobilka a výrobce luxusních vozidel Jaguar. Poháněl jej řadový šestiválce o objemu 3442 ccm a výkonu 160 koní (119 kW). Oproti modelům Duesenberg, co se týče výkonu a maximální rychlosti, se jednalo o mírný pokles směrem dolů, ale s ohledem na tehdejší události to byl stejně úžasný stroj.
Aston Martin DB4 GT (1950 - 1959)
Titul nejrychlejšího vozu si pro 50. léta ponechala Britanie, pouze se změnila automobilka. Výrobce luxusních sportovních vozidel představil v roce 1958 pořádné žihadlo v podobě lehkého a rychlého kupéčka Aston Martin DB4 GT, který mohl jet rychlostí až 225 km/h. Vývoj však trval už 4 roky před oficiálním představení. Kupé poháněl řadový šestiválec o výkonu 177 kW. Aston Martin DB4 GT se vyráběl v pěti generacích až do roku 1963.
Ferrari 365 GTB/4 „Daytona“ (1960-1969)
V 60. letech pomyslné žezlo převzali Italové a ponechali si jej krásné tři dekády. Nešlo o nikoho jiného než Ferrari, která prost umí dělat krásná superrychlá auta. Tím prvním vítězem v boji o nejrychlejší auto světa byl slavný model přezdívaný Daytona. Ferrari 365 GTB/4 vznikl jako reakce na vznik prvního supersportu Miura od konkurenční automobilky Lamborghini. To skvostné italské kupéčko se mohlo prohánět rychlostí až 280 km/h, čímž se pomalu a jistě začínáme přibližovat k další magické hranici 300 km/h.
Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer (1970 - 1979)
Souboj mezi italskými automobilkami Ferrari a Lamborghini pokračoval i v 70. let. Jako první představil nový supersport Lamborghini Countach. Bylo sice rychlé a Ferruccio Lamborghini bez ostychu tvrdil, že zvládne jet rychlostí až 321 km/h. Jenomže Countach se nedostal ani 280 km/h, a tak jej podruhé triumfoval Enzo s novým modelem Ferrari 365 GT4 BB, jehož nejvyšší rychlost činila 282 km/h, což bylo na konci roku 1979 maximum.
Ferrari F40 (1980 - 1989)
80. léty Ferrari uzavřelo svůj vítězný hattrick s modelem Ferrari F40. Bylo to ale těžké, protože Italům na paty šlapalo nejen Lamborghini, ale také Porsche s vychvalovaným modelem Porsche 959. Nejrychlejším autem světa se nakonec stalo Ferrari F40, které bylo navrženo k příležitosti čtyřicetiletému výročí existence automobilky. A to prostě musel být absolutně TOP auto. Bylo to také první auto, které překročilo bájnou hranici 300 km/h a jeho maximálka činila 323 km/h.
McLaren F1 (1990 - 1999)
S přelomem 20. a 21. století se pomalu blížíme do finále výčtu nejrychlejších aut světa. V 90. letech Ferrari porazila britská automobilka McLaren, která do té doby vyráběla pouze závodní speciály. Jakmile se ale pustila do silniční verze McLaren F1, rázem vydobila titul nejrychlejšího auta na světě v 90. letech. Tento vůz se stal legendou mezi legendami a jeho maximální rychlost tehdy činila rekordních 386 km/h. Ke čtyřstvoce už to měl malý kousek.
Shelby SSC Aero (2000 - 2009)
Vývoj jasně ukázal, že o post nejrychlejšího auta na světě nebudou bojovat velké automobilky. Americká automobilka se na počátku 21. století rozhodla navrhnout a vyrobit nejrychlejší vůz svět. O nic jiného jim při vývoji modelu SSC Aero nešlo a podařilo se. V boji o titul se Shelby SSC Aero utkalo s evropskou konkurencí Bugatti Veyron, který byl kvůli porušení pravidel diskvalifikován. Nejrychlejším vozem se tak s rychlostním rekordem 412 km/h stalo právě Shelby SSC Aero.
Koenigsegg Agera RS (2010 - 2019)
A mám tu posledního vítěze, kterým je Koenigsegg Agera RS od švédské automobilky vyrábějící luxusní sportovní superrychlé vozy. Rychlostní rekord tohoto úžasného auta činí 460 km/h a zatím jej žádné silniční auto nepřekonalo. Ageru RS pohání osmiválcový motor o objemu 5 litru a výkonu 820 kW (1115 koní).
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.