10 nejstylovějších veteránů všech dob

Veteráni a historie

Přidal zboznujemeauta, dne 17. 09. 2019,  0x


e závislostí na starých autech se člověk prostě narodí. Nikdo jiný by si totiž dobrovolně nepořídil staré auto za stovky až miliony koruny, tedy o dost více než v době, kdy se veterán prodával jako nový. My ale tuto vášeň chápeme a připravili jsem si pro vás náš žebříček nejstylovějších veteránů. 

1. Ford Mustang - kultovní veterán

Americký pony car Ford Mustang je tak velká legenda mezi auty, že si jej vybaví i absolutní automobilový neznalec. Je to legendární auto a světový automobilový kult, který hravě překoná i německého VW Brouka či britský Mini Cooper. Dvousedadlový roadster Ford Mustang je vysoce ceněn jako veterán nejen proto, že skvělé vypadá, ale i pro ostatní kvality - slušný podvozek, silný výkon a spolehlivý motor.


Ford Mustang se vyrábí od roku roku 1964 dodnes, nejlépe hodnocená je však první generace z let 1964 až 1973. Už během prvního roku byl vyroben jeden milion oproti očekávaným sto tisícům. Byl to právě Ford Mustang, který vedl k výrobě samostatné třídy sportovních vozidel nazývaných pony car, pro které byla typická dlouhá přední kapota a krátká záď. Z roku 1971 pochází nejsilnější verze Ford Mustang BOSS, jehož osmiválcový motor dosahoval výkonu 279,5 kW.


2. Volkswagen Beetle - legendární brouk

Když už jsme německého brouka naťukli, rozhodně by v našem výčtu desítky stylových veteránů neměl chybět. Tento “mini” lidový vůz se začal vyrábět v roce 1938 a jeho výroba byla ukončena až v roce 2003. Nás samozřejmě zajímají jeho starší varianty. Volkswagen Beetle se původně nazýval Typ 1, ale kvůli malé velikosti a roztomilému vzhledu připomínajícího brouka se od roku 1967 původně lidové označení brouk začalo používat jako oficiální název.


První prototyp malého lidového vozu vznikaly už na počátku 30. let, se začátkem druhé světového války byla výroba pozastavena a obnovena až po jejím konci. Major Ivan Hirst byl tehdy pověřen otevřením těžce poničené továrny ve Wolfsburgu a po dlouhých jednáních sjednal kontrakt pro britskou armádu. Už v roce 1945 bylo vyrobeno 1785 nových Brouků.


Největší oblibu si VW Brouk získal v 60. a 70. letech. V roce dokonce překonal rekord nejvyráběnějšího vozu do té Ford model T, kdy Brouk překonal číslovku 15 007 034 vyrobených aut (v roce 1992 to bylo 21 000 000).


3. Bugatti Type 57 Atlantic - umělecké dílo na čtyřech kolech

Ještě před pár lety představovalo Bugatti Type 57 Atlantic s cenovkou 780 milionu korun nejdražší vůz na světě. Od té doby jej překonalo pouze pár aut, stále se však jedná o bájné dílo mezi automobily v celé historii výroby motorových vozidel. Bugatti Type 57 Atlantic je vlastně takový vzácný jednorožec, který je k vidění pouze výjimečně.


Auto ve stylu art deco navrhl mladý Jean Bugatti a jeho otec Etore Bugatti nechal podle jeho návrhu, z něhož byl nadšen, vyrobit pouze čtyři exempláře. Aby jich nebylo moc, do 21. století se zachovaly pouze dva z nich. Jeden vlastní návrhář Ralph Lauren a druhý jistý Peter Mulling. Před pár lety se v Praze dokonce prodával třetí Atlantic, zjistilo se však, že se jedná o velmi povedenou repliku tohoto dvoudveřového skvostu.


4. Škoda Popular Monte Carlo - nejkrásnější české auto

Místo v našem žebříčku si právem zaslouží nejkrásnější česká škodovka, auto nebývalé elegance. V roce 1936 připravila automobilka Škoda pro slavný nonstop závod Rallye Monte Carlo speciálně upravený roadster, který nesl označení Škoda 418 R. V řízení auta se při dálkovém závodu střídali závodníci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman a společně si dojeli pro krásné druhé místo.


Byla by škoda, kdyby Škoda tohoto velkého úspěchu nevyužila a pustila se do výroby podobného vozidla, ale pro běžný provoz. Civilní Škoda Popular získala daleko elegantnější a ušlechtilejší tvary a samozřejmostí bylo přízvisko Monte Carlo. V letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno 70 kusů, mezi nimiž byly kupé, kabriolety i roadstery. Za nejkrásnější je považováno kupé s integrovanými světlomety v blatnících a stylovou mřížkou chladiče.


5. MGB GT - Aston pro chudé

MGB nepatří k nejznámějším automobilkám světa. Jedná se o britského výrobce menších sportovních vozů a dnes britskou automobilku vlastní čínská společnost Shanghai Automobile Industry Corporation. Například takové MGB GT kupé ze 60. let se pyšní italským designem, za jehož návrhem stojí britský designér Syd Enever.


MGB GT s pevnou střechou a zadními výklopnými dveřmi se vyrábělo v letech 1962 až 1980 a za tu dobu bylo vyrobeno 125 597 kupé, které poháněl řadový čtyřválec o objemu 1 798 ccm. Dnes jsou žádané zejména kusy s pravostranným řízením, jejichž cena se pohybuje kolem 250 až 500 tisíc korun s ohledem na jeho stav.


6. Triumph TR4A IRS - ideální na výlet

S dalším tipem na krásného veterána zůstaneme opět ve Velké Británii zlatých 60. let. Z této doby pochází Triumph TR4A IRS roadster s hranatými tvary a elegantním designem, který navrhl italský designér Giovanni Michelotti. Oproti MGB GT má o špetku lepší ovládání řízení a jízdní vlastnosti, za což může nezávislé zavěšení zadní nápravy.


Triumph TR4A IRS pohání velký řadový čtyřválcový motor OHV se dvěma karburátory o objemu 2,1 litru s výkonem 78 kW (105 koní), který jej dostane až na 175 km/h. Vůz mohl mít pevnou střechu i skládací vinylovou variantu, která byla doplněná ochranným obloukem kvůli pevnosti karoserii (stejné řešení bylo použito u Porsche 911 Targa).


7. BMW Isetta - nejslavnější miniveterán

BMW Isetta není žádný krasavec, v 50. letech to však bylo velmi žádané autíčko. Isetta bylo opravdu malé finančně dostupné auto určené pro lidi, kteří chtěli něco více než jenom pouhou motorku. BMW získalo licenci od italského výrobce motocyklů, který v roce 1952 uvedl na trh malý vozík. BMW si jej upravilo a nazvalo Isetta. Dvoumístné a dvoudvéřové auto BMW vybavilo čtyřdobým jednoválcem o objemu 247 ccm a výkonu 8,8 kW a po silnici uhánělo rychlostí až 85 km/h.


8. Aston Martin DBR1 - auto za 525 milionu korun

Z laciného miniautíčka se přesuneme k jednomu z nejdražších vozů na světě závodnímu speciálu Aston Martin DBR1. V roce 1955 jej navrhl konstruktér Ted Cutting, který vycházel z modelu DB3S. Na první pohled může připomenout legendu Jaguar E-Type. Se závodním speciálem jezdili závodníci jako Carroll Shelby, Jak Brabham, Roy Salvadori a další. V roce 2017 se tento model z roku 1956, se kterým slavný závodník Sir Stirling Moss vyhrál závod 1000km Nurburgring, prodal za neuvěřitelných 525 milionů dolarů.


9. Mercedes-Benz 540K Special Roadster - vrcholný luxus

Ze 30. let 19. století pochází úchvatný luxusní vůz Mercedes-Benz 540K Special Roadster, který představuje vše, o čem si nejnáročnější a nejbohatší zákazníci v té době mohli nechat zdát. Za dokonalým designem a precizním zpracováním nezaostávala ani špičková technologie. Luxusní vysoce elegantní vůz pohání řadový osmiválce z dílny Daimler-Benz o objemu 5,4 litru a výkonu 132 kW (180 koní). Už ve 30. letech se tento vůz mohl prohánět rychlostí až 170 km/h.


Luxusní vůz si oblíbili zejména zástupci německé šlechty. Velkou část západní Evropy s ním procestovala například baronka Gisela von Krieger. Svůj milovaný vůz před válkou odvezla do Švýcarska, protože se obávala jeho zničení. Po válce s ním cestovala další roky a dokonce si je sebou vezla do New Yorku, kde pár let žila. Vůz byl dlouho po její smrti zrenovován a prodán za miliony korun.


10. Ferrari 250 GTO Coupé - nejdražší veterán současnosti

Představovat Ferrari asi nemá velký smysl. Auta od této italské automobilky se pevně drží v žebříčku nejdražších aut. Tím nejdražším je luxusní sportovní vůz Ferrari 250 GTO Coupé, přičemž zkratka GTO znamená Gran Tourismo Omologato. Nádherný vůz pohání dvanáctiválec o objemu 3 litry. Celkem bylo vyrobeno pouze 39 kusů s tím, že neexistují totožné ani dva kusy. Každé vyrobené Ferrari 250 GTO Coupé je prostě originál. Cena jednoho kousku se nedávno vyšplhala na 70 milionů dolarů neboli 1,6 miliardy korun.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.