10 nejkrásnějších kabrioletů od 30. let až do současnosti
Přidal zboznujemeauta, dne 10. 09. 2019, 0x
Je to prostě jiné. Cítíte vítr ve vlasech a celý svět se kolem vás rozprostírá jako na dlani. Taková je jízda kabrioletem, autem s otevřenou střechou. Když k tomu ještě přihodíme opravdu stylové cabrio, čeká vás nejkrásnější jízda vašeho života. Pojďme se podívat na 10 kabrioletů v histroii, které jsme hodnotili jako nejkrásnější.
1. Auburn 851 Speedster (1935-1936)
Auburn 851 Speedster je jednoznačně jedním z nejslavnějších amerických vozů, které vznikly v meziválečném období. Elegantní aerodynamické tvary s mírně skloněnou zádí připomínající obrácený trup člunu, s nízkým šípovým čelním sklem a maskou chladiče zapuštěnou do karoserie navrhl slavný americký designér Gordon Buehring.
Plátěnou střechu bylo možné ukrýt pod plechový kryt za sedadly. Efektní vzhled autu propůjčovaly čtyři pružné a lesklé hadice výfuků na levé straně vozidla. Pod kapotou se schovával vodou chlazený řadový osmiválec o objemu 4 5899 ccm a s výkonem 110 kW (150 koní). Jeho maximální rychlost činila 160 km/h. Auburn 851 Speedster se vyráběl pouhý rok, poté je nahradil nástupce Auburn 852 Speedster.
2. Chevrolet Corvette C1 (1951-1962)
Legendární sportovní vůz americké značky Chevrolet přízvisko Corvette získal podle korvet, což byly malé, rychlé a velmi hbité dělové čluny, které používali američtí mariňáci. Vůz navrhl šéfdesignér General Motors Harvey Earl, který toužil na závodní okruhy poslat vůz vlastní tvorby. První Chevrolet Corvette C1 bylo možné spatřit na výstavě Motorama v roce 1953.
Začátky ale byly krušné. Design se sice hodně povedl, za ním však hodně pokulhávala technika. První roky modelu Chevrolet Corvette se tak nesly ve znamení vychytávání konstrukčních a technologických nedostatků a závad. Zadní náprava byla příliš tuhá, podvozek měl ke sportovnímu hodně daleko a ani s kvalitou řízení to nebyla žádná velká sláva. Nedostatečný byl také malý vidlicový osmiválec.
3. Jaguar E-Type (1961-1975)
V 60. letech uplynulého století, kterým se jen tak pro nic za nic neříká “zlatá léta”, vznikl jeden z nejkrásnějších automobilů vůbec - Jaguar E-Type. Je to jedno z mála aut, které se stalo legendou ještě během doby, kdy se vyrábělo. Způsobil to nejen nadčasový design a moderní technika, ale také promyšlený marketing.
Na konci 50. let byl tým designérů v čele s Malcolmem Sayerem (původně letecký konstruktér) pověřen vytvořením návrhu auta, které mělo svět ohromit především designem. Zakázány přitom byly jakékoliv aerodynamické doplňky jako spoiler, křídla či odtrhová hrana. Povedlo se a za nejhezčí aut všech dob Jaguar E-Type ocenil slavný Enzo Ferrari či Ferruccio Lamborghini.
První generace Jaguar E-Type byla slavnostně představena po čtyřletém intenzivním vývoji 15. března 1961 na ženevském autosalonu. Jedinečný design podpořil řadový šestiválce o objemu 3,8 litru s výkonem 195 kW (265 koní). Dnes je nejvíce ceněno prvních 500 vyrobených kusů, které jsou označované jako flat floor kvůli rovné podlaze za předními sedadly.
4. Lincoln Continental (1961-1967)
Lincoln Continental vyráběný v 60. letech představuje už čtvrtou generací tohoto amerického modelu, v jehož prodloužené verzi byl v roce 1963 zastřelen oblíbený americký prezident John Fitzgerald Kennedy. Jeho design navrhl Elwood Engel a k představení čtvrté “umírněné” generace došlo v roce 1961.
Na rozdíl od předchozích generací se designéři drželi hesla “méně je někdy více”. Tehdy nový Lincoln Continental byl menší a oproti předchozím generacím měl čisté tvary, hladké boky, téměř žádné ozdoby a pro auta značky Lincoln typicky hranaté obdélníky (tzv. deskové boky slab-side). Další zvláštností byly dveře, které se otevíraly proti sobě kvůli snazšímu nastupování a vystupování.
5. Plymouth Cuda 426 Hemi convertible (1971-1974)
Plymouth Cuda byla ostřejší verze amerického sportovního auta Plymouth Barracuda patřící do skupiny menších sporťáků nazývaných “pony cars”. Pokud si zákazník objednal polozávodní motor 426 Hemi o objemu sedm litrů, získal jeden z nejrychlejších kabrioletů na světě v 70. letech minulého století. V roce 1971 tuto speciální nabídku využilo pouze 14 lidí, což toho modelu udělalo exkluzivní záležitost.
6. Porsche 911 Targa (od roku 1965)
Porsche 911 jednoznačně patří k největším legendám automobilového průmyslu a jak jinak, začalo se vyrábět ve zlatých 60. letech v roce 1963. K oblíbenému coupé se o dva roky později přidala krásná částečně otevřená varianta Porsche 911 Targa. Označení Targa získala podle italského závodu Targa Floria, v němž mnohokrát zvítězila.
Jelikož mělo být vyrobeno pouze pár kusů, vycházela Targa z konstrukce kupéčka. Za účelem zpevnění konstrukce bez střechy byl použit výrazný stylistický prvek v podobě nerezového robustního ochranného oblouku umístěného na zádi. K modelu Targa byla dodávaná odnímatelná střecha.
7. Mercedes-Benz 280 SE (1967-1972)
Tento model se na přelomu 60. a 70. let stal hlavní konkurencí pro luxusní sportovní kupé a kabriolety britských značek Bentley a Rolls-Royce. Bylo to tedy absolutně to nejlepší a nejluxusnější, co německý Mercedes-Benz mohl nabídnout. Například v roce 1970 bylo vyrobeno pouhých 68 kusů s pravostranným řízením, takže se jedná o pořádně vzácný kousek, jehož cena se pohybuje kolem 8 milionů korun.
Pod kapotou Mercedes-Benz 280 SE schovával osmiválec o objemu 3,5 litrů s úžasným tichým provozem a výkonem 150 kW (200 koní), posilovačem řízení a elektrickým ovládání oken. Mercedes-Benz 280 SE mohl jet maximální rychlostí až 210 km/h.
8. Aston Martin DB6 Volante (1965-1971)
Aston Martin umí dělat krásná auta a kabriolet DB6 Volante z přelomu 60. a 70. let je toho zářným důkazem. V polovině 60. let nahradil předcházející model označovaný jako Aston Martin DB5, oproti kterému měl vylepšené aerodynamické vlastnosti a delší rozvor.
Poprvé byl nový model DB6 představen na londýnské akci Motor Show v roce 1965, čtyřmístný kabriolet DB6 Volante s odnímatelnou střechou se do prodeje dostal hned o rok později. Vyrobeno bylo 37 kusů varianty Volante Short Chassis s kratším rozvorem a 140 kusů pravých DB6 Volante. Zhruba třicítka vyrobených DB6 dostala výkonnější motor a k mání byla pod názvem Volante Vantage. Dnes se jedná o vysoce ceněné kousky.
9. Dodge Viper (1992-2002)
První Dodge Viper byl vyroben jako koncept v roce 1989. Už v roce 1991 figuroval v populárním závodu Indianapolis 500 jako safety car a v roce 1992 se začala prodávat první generace sériově vyráběných sportovních automobilů s nabušeným desetiválcem pod kapotou.
Dodge Viper byl roadster bez pevné střechy a postranních oken, k dispozici ale byla skládací plátěná varianta. Vůz neměl ani kliky u dveří. Použitý desetiválec měl vnitřní spalování a výkon 298 kW (400 koní). Mohl jet rychlostí až 290 km/h. Vůz se proslavil nejen díky skvělému designu a vlastnostem sportovního automobilů, ale také díky roli v oblíbeném devadesátkovém seriálu Zmije.
10. Rolls-Royce Hyperion (2008)
Jako poslední jsme si přichystali britskou raritu v podobě luxusního kabrioletu od automobilky Rolls-Royce model Hyperion, který byl vyroben na objednávku, a tudíž se jedná o jediný exemplář “svého druhu”. Veřejnost se s ním mohla oficiálně seznámit v roce 2008 na výstavě historických a exkluzivních automobilů v Kalifornii v Pebble Beach. Hyperion je klasický elegantní vůz s dlouhou kapotou připomínající zlatá 50. a 60. léta, který vychází ze sériového superluxusního modelu Rolls-Royce Drophead Coupé.
Na objednávku jej přetvořilo italské designérské studio Pininfarina na dvoumístný roadster. Při přeměně došlo k upravení nosné struktury a použity byl jak moderní, tak i tradiční materiály, aby bylo docíleno nižší hmotnosti. Spousta dílů je tak vyrobena k karbonu. U dveří ale bylo použito tradiční dřevo.Pod kapotou unikátního kabrioletu, jehož cena se pohybuje kolem dvou milionů eur, se ukrývá dvanáctiválcový motor s udávanou maximální rychlostí 250 km/h. Původní cena však byla tři miliony eur!
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.