10 nejkrásnějších aut v historii Škoda Auto

Garáž nejlepších vozů

Přidal danielvolny, dne 17. 10. 2019,  0x


Nejznámější českou automobilkou je nepochybně Škoda Auto. Česká “škodovka”, jak se jí říká, se může pyšnit nádhernými automobily, které vyrobila během dlouhé a působivé historie, protkané mnoha dramatickými událostmi. Která auta od spojení s první českou automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 považujeme v produkci škodovky za nejkrásnější?

1936 - Škoda Popular Sport Monte Carlo

Z roku 1936 pochází dnes už legendární řada Škoda Popular, konkrétně pak velmi povedený sportovně elegantní model Monte Carlo. Jednalo se o upravený sportovní vůz, který byl původně určen pouze pro dálkový závod Monte Carlo. Jenomže tento vůz se svou posádku zvítězil a Škoda se tohoto nebývalého úspěchu logicky rozhodla využít. 


Díky tomuto výjimečnému úspěchu vznikla omezená série ikonického modelu Škoda Popular Monte Carlo se zušlechtěnými tvary karoserie a bez speciální a pro tento účel zbytečného sportovního vybavení. Celkem bylo v letech 1936 až 1938 vyrobeno 70 kousků kupé, roadsterů a kabrioletů. Za nejpovedenější je považováno kupé s integrovanými blatníky a výraznou maskou chladiče.


1936 - Škoda Favorit

První model pojmenovaný Favorit pochází z druhé poloviny 30. let minulého století. Jednalo se o prostorný vůz, který debutoval na podzim v roce 1963 a nahradil starší model 430 D. Největší karosářské provedení bylo vybaveno třemi řadami sedadel a pohodlně uvezlo až šest dospělých osob. 


Už během prvního roku bylo vyrobeno 100 kusů a rok 1937 se tak stal rekordním rokem co do počtu prodaných kusů. Na podzim roku 1937 se Favorit dočkal první modernizace, kdy získal novou masku chladiče, lehce zapuštěné světlomety do blatníků a záď s výrazně zaobleným víkem.


1957 - Škoda 1100 OHC

Škoda 1100 OHC je úchvatný český okruhový speciál, který je dodnes obdivován zejména po designové stránce. Vývoj na špičkovém závodním voze určeném pro 24hodinový závod v Le Mans byl zahájený v polovině roku 1956 a dokončený o rok později. Na závod se Škoda 1100 OHC nikdy nedostal, to však nic nemění na tom, že tak mohl vzniknou po technické i designové stránce naprosto dokonalý vůz.


Za zmínku stojí například téměř dokonalé rozložení hmotnosti, kdy byl motor umístěn za přední nápravu, a nezávislé zavěšení kol vpředu s lichoběžníkovou nápravou a vzadu s vlečenými trojúhelníkovými závěsy. Nejvíce bodů však Škoda OHC získává za elegantní design karoserie s oblými tvary vyrobenou z lesklého sklolaminátu, jehož autorem byl tehdy teprve dvacetiletý talentovaný designér Jaroslav Kindl.


1959 - Škoda Felicia

Za jednu z vůbec nejhezčích škodovek před rokem 1989 je považován kabriolet Škoda Felicia z roku 1959. Atraktivní Škoda Felicia bývá dokonce považována za jakousi ikonu mladoboleslavské automobilky. Tvůrci Felicie vycházeli ze sedanu 440, u kterého výrazně přepracovali záď. Cílem bylo vyrobit moderní vůz, který by měl šanci uspět na západě. V roce 1956 byl představen dvoudvéřový roadster Škoda 450.


A právě z tohoto modelu o tři roky později tajně vzniká Škoda Felicia s velkou chromovanou maskou, rámem kolem oblého čelního skla a spoustou chromovaných doplňků, na které spolupracoval ředitel závodu v Kvasinách Antonín Kvapil s vývojářem Františkem Chamrátem. Název nový model získal podle latinského slova Felicitas, který v českém jazyce znamená štěstí.


1967 - Škoda 720

Z roku 1967 pochází prototyp Škoda 720, která měla konkurovat BMW. Ovšem to by se musela nejdřív dostat do sériové výroby. A to se nikdy nestalo. Na vývoji revoluční škodovky se začalo pracovat již v polovině 60. let a cílem byl návrh automobilu, který měl nahradit Škodu 1000. Nemělo jít o žádný lidový vůz, počítalo se s tím, že by měla být schopná konkurovat značkám BMW a Alfa Romeo.


Při tvorbě designu se dokonce Škoda obrátila na italské designérské studio Ital Design, které tehdy vedle Giorgetto Giugiaro. Výsledkem česko italské spolupráce byl krásný sedan s vyváženými proporcemi a elegantními tvary. Uvedení modelu Škoda 720 do výroby nakonec zhatil nepříznivý politický vývoj v roce 1968.


1970 - Škoda 110R

Na začátku 70. let minulého století vzniká sportovně laděné kupé Škoda 110R odvozený do poněkud nudného sedanu Škoda 110. Dvoudvéřové kupé se pyšní příjemnými oblými tvary se splývavou zádí a uvezlo až čtyři lidi s tím, že o pohodlí mohli hovořit řidič a jeho spolujezdec, kteří měly k dispozici pohodlné sedačky, které bylo možné posunovat a sklápět opěradla. Pod kapotou Škody 110R se ukrýval řadový čtyřválec se slušným objemem 1107 ccm a výkonem 45,6 kW, díky kterému mohla Škoda 110R jet rychlostí až 140 km/h.


1971 - Škoda 110 Super Sport

Máme tu další model, který skončil pouze u jediného prototypu. Ten se naštěstí zachoval až do současnosti a jedná se o sportovní vůz si v upravené podobě “střihl” hlavní roli v českém filmu Upír z Feratu z roku 1981. Původně šlo o bílý vůz s aerodynamickou karoserií, který měl na přídi šest vyklápěcích světlometů, a dveřmi vyklápěnými nahoru. 


V roce 1972 sklidil čerstvý prototyp Škoda 110 Super Sport velký úspěch. Zahraniční magazín Road and Track jej dokonce hodnotil lépe než tehdejší prototyp od britské značky Aston Martin. I přes velký zájem se sportovní model nikdy nedostal do výroby. Prototyp je možné vidět v muzeu automobilky.


2002 - Škoda Tudor

V roce 2002 přivezla škodovka na Ženevský autosalon představit prototyp nazvaný Škoda Tudor. Jednalo se teprve koncept elegantní sportovně vyhlížejícího dvoudvéřového kupé, který sklidil velkou pochvalu v podobě hodnocení nejkrásnější škodovky v moderní historii po roce 1992. 


Vývoj prototypu Škoda Tudor inicioval tehdejší šéf technologického vývoje VW Wilfrieda Bockelmanna, který chtěl otestovat české designéry a jejich schopnosti. Autorem designu byl Zdeněk Cibulka a jeho návrh zaujal šéfdesignéra natolik, že došlo i k výrobě prototypu. Vůz byl dokonce zapůjčen na výstavu do Indie, kde byl ukraden a po několika měsících objeven na vlakovém nádraží. Po renovaci poškozeného vozu, byl prototyp umístěn v muzeu.


2004 - Nejkrásnější auto světa 2004 Škoda Octavia

Velké pocty se dostalo druhé generace Škoda Octavia z roku 2004, která zvítězila ve dvanáctém ročníku o nejkrásnější auto světa v kategorii střední kategorii tříprostorových aut. To však nebylo jediné ocenění, které tato konkrétní Octavia získala. Škoda Octavia z roku 2004 se rovněž stala vítězem oblíbené ankety Auto Trophy 2005 vyhlašované na evropském veletrhu prestižním motoristickým magazínem Auto Zeitung v kategorii Nejlepší automobil z dovozu.


Seznam ocenění, které Škoda Octavia druhé generace získala:

  • Automobil roku v České republice, Bulharsku, Bosně a Hercegovině, ve Finsku, Litvě, v Srbsku, Černé hoře, na Ukrajině a ve Velké Británii

  • Zlatý volant

  • Nejkrásnější auto světa 2004

  • Nejhezčí auto 2005 v ČR

  • Rodinný vůz 2005 v Anglii

  • Auto Trophy 2005


    2019 - Škoda Montiaq

    Již šestým rokem probíhá zajímavá akce, kdy každý rok dostanou studenti mladoboleslavského učiliště šanci navrhnout a postavit vlastní vůz. Letos se na návrhu podílelo 35 studentů a studentek a výsledkem jejich celoroční práce je velmi povedený koncept pick-up Škoda Montiaq. 


    Celkem práce na tomto výjimečném studentském projektu zabrala více než 2000 hodin. Práce na výrobě Škody Montiaq začaly v lednu 2019 a výchozím modelem se stalo dobře hodnocené SUV Škoda Kodiaq. Vlastně je docela škoda, že auta navržena studenty se do sériovy výroby nedostanou i přesto, že pick-up v aktuální produkci Škoda Auto chybí.






    Komentáře:

    Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

    Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.