Oprava chladiče. Jak na to?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 24. 11. 2016,  0x


Moderní motory běží za stále teploty mezi 88 °C až 90 °C dle typu vozidla. K tomu, aby se motor nepřehříval, slouží chladící systém. Pokud se rozsvítí varovná kontrolka teploty motoru, je vhodné zastavit. Příčinou může být banální problém. Pokud jej však ignorujete, motor vysoké teploty nezvládne a můžete jej dát na generální opravu nebo vyhodit.

Pokud je chladič poškozený, lze jej s ohledem na závažnost poškození či opotřebení opravit. Ovšem, pokud se oprava vyplatí. Cena nového chladiče se pohybuje od 800 Kč do 5 000 Kč dle značky a typu vozidla, a tak se vyplatí opravit spíše drobné oděrky a díry.

Jsou přípravky určené na opravu chladiče účinné?

Současná moderní vozidla mívají chladič vyrobený z hliníku a plastu, přičemž hliník je možný svařit nebo zalátovat speciální pájkou. K utěsnění děr je možné využít speciální přípravky, které slibují “dokonalé utěsnění” a “chladič jako nový”.

Jenomže tyto přípravky fungují pouze tehdy, pokud je únik chladící kapaliny způsobený opotřebením a stárnutím gumového těsnění chladiče. Motorista by měl být při používání těchto přípravků rozumný. Větší množství přípravku ucpává topení, chladič i vodní pumpu. A oprav je rázem dražší, pokud se nevyplatí celý chladič rovnou vyměnit.

Oprava chladiče po nehodě

Chladič může být poškozený také při dopravní nehodě. Vzhledem k jeho umístění je to častá příčina rozbitého chladiče. Ve většině případů chladič nelze vyměnit a je potřeba jej vyměnit za nový kus. Naštěstí se nejedná o příliš složitý náhradní díl, který tvoří soustava trubek a chladících plechů.

Více než polovina výrobců chladičů pochází z Číny a podobných zemí. Jeho výroba není složitá ani nákladná. Zvládne jej i menší továrna. Běžný člověk není schopen poznat, zda je chladič vyrobený z méně či více kvalitních materiálů. Hlavní je, aby chladič těsnil.

Podle odborníků je chladič jeden z malá případů, kde nevadí levnější výrobek. A pokud má motorista hluboko do kapsy, může být řešením výměna středu chladiče. Šikovný mechanik v odborném servisu dokáže dodat nové žebrování a zalisovat jej do původních chladiče, aniž by to bylo poznat. Tento způsob se však vyplatí u drahých aut s drahým chladičem nad nad 4 000 Kč. Výměna středu chladiče se totiž pohybuje právě kolem této částky, takže u levnějších chladičů nemá smysl.

Nejčastěji se střed chladiče méně u nákladních vozidel, dodávek, kde jsou chladiče dražší než u běžných aut, nebo u méně rozšířených osobních vozidel, kde je problém sehnat náhradní díl za rozumnou cenu.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.