Mazda RX-7 SA/FB - japonský krasavec s rotačním Wankelem

Technika a design

Přidal lumirek, dne 25. 07. 2018,  0x


Japonská značka je jedna z mála, ne-li dokonce jediná světová značka, která do svých automobilů používá rotační motory Wankel. Nejznámější je sportovní Roadster MX-R, který se vyrábí téměř 30 let. Není však jediný. Také Mazda RX-7 SA/FB vyrobená o 20 let dříve si zasluhuje naši pozornost.

Úplně prvním vozidlem, který poháněl Wankel, byla Mazda Cosmo 110 z roku 1967. Poté se Mazda snažila vylepšit svou pozici na světovém trhu tak, aby o pár let později zazářila při uvedení kupé Mazda R100 a RX-2. Počáteční úspěch bohužel přerušila ropná krize v roce 1973. Následujících pár let Mazda přežila jen díky žádanému ekonomickému čtyřválci hatchback GLS. 


Mazda a Wankel - věrní spojenci

Prezident společnosti měl pro rotační motory slabost a jeho používání podporoval. Po uplynutí ropné krize odstartoval tzv. rotační experiment a v roce 1978 byla veřejnosti představena nové sportovní kupé Mazda RX-7 známá také pod označením Savanna. Nejvíce pozornosti vzbudil nový rotační motor Wankel, který měl objem pouze 1,5 litru. To proto, že japonská vláda zavedla vysokou silniční daň na motory o objemu nad 1,5 litru.

Jednoduchý design nového dvoudvéřového kupé měl na starosti Matasaburo Maeda (pouze pro zajímavost - jeho syn Ikuo navrhl design RX-8, nástupce RX-7). V interiéru bylo poněkud těsno. Přece jen to byl sportovní vůz, nikoliv combi pro rodinu. Zatímco v Japonsku se prodávala varianta se dvěma malými sedadly vzadu, na americkém trhu se nabízela dvoumístná varianta. 


Z 0 na 100 za 8,5 sekundy

Kupéčko mělo na přídi typické vyklápěcí světlomety. Vůz poháněl již několikrát zmiňovaný rotační dvou-rotorový motor o objemu 1,5 litru, který byl použitý ze staršího modelu RX-3. V tomto případě se jednalo o zdokonalený model s vyšší odolnosti a nižší spotřebou. Z 0 na 100 se Mazda RX-7 dostala za 8,5 sekund a dosahovala rychlosti až 184 km/h. A cena? Ve své době jste si ji mohli pořídit za příjemných 7 000 dolarů.

Mazda RX-7 během let procházela modernizací, objevovaly se nové technické vymoženosti i designové prvky. Tak například novější modely měly jednodušší nárazníky a větší palivovou nádrž. Mezi standardní vybavení brzy přibyla elektricky ovládaná okna. Poslední model představovala Mazda RX-7 GSL-SE a poháněl ji wankel o objemu 1,3 litru a výkon 130 koní. Ta už jezdila až 200 km/h. 

Mezi lety 1978 až 1985 se vyrobilo a prodalo 474 565 kusů. O Mazdu RX-7 je stále ohromný zájem, protože se jedná o krásného veterána s odolnou konstrukcí. Největší zájem je o výkonnější verze s motorem 13B. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.