Kouřivost motoru - rádce

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 3. 11. 2016,  0x


V minulém článku jsme se rozepsali o modrém kouři a o tom, co jej nejčastěji způsobuje. Motoristy však mohou potrápit i jiné “barevné odstíny” kouře z motoru. Je bílý kouř v pořádku a naopak co značí černý kouří? Níže si vysvětlíme, který kouř je v naprostém pořádku, a který bychom naopak neměli ignorovat.

Stačí si projet pár fór na internetu a zjistíte, že mezi časté problémy trápící motoristy, patří zvýšená kouřivost motoru. Proč se z výfuku kouří? Proč motor za studená čadí? A proč vůbec motor trpí kouřivostí? Odpovědět na všechny otázky nelze jednoznačně. Existují známé příčiny, ale občas se mohou vyskytnout výjimky. Všeobecně však platí, že kouřivost není dobré přihlížet, jelikož může signalizovat závažné závady v motoru.

Rozlišujeme tři základní barvy kouře - bílý, modrý/šedý a černý. Při kombinaci více závad mohou vzniknout i jejich barevné kombinace.

Kouřivost motoru: Bílý kouř je v pořádku

Bílý kouř není důvodem ke znepokojení. Jedná se běžný jev, k němuž běžně dochází při zahřívání studeného motoru. Bílý kouř je obyčejná vodní pára, která vzniká při spalování paliva. Ve chvíli, kdy je výfuková soustava studena, pára kondenzuje a je viditelná. Z výfuku navíc odkapává voda. S postupným zahříváním motoru, vodní pár ustupuje. Páry si nejčastěji můžete všimnout v zimě, kdy jsou venkovní teploty nízké a motor je opravdu studeně. Čím nižší teploty jsou, tím je vodní pára neboli bílý kouř hustší. U teplot kolem -20 °C až -25 °C získává bílý kouř šedý nádech. Hustotu kouře rovněž ovlivňuje zvýšená vlhkost.

Pokud je však vodní pár viditelná i po zahřátí motoru, je vhodné zbystřit pozornost. Tento jev může signalizovat průnik chladící kapaliny do válců. Ověřit si to můžete pomocí bílého papíru, který přiložíte na koncovku výfuku. Na papíře by se měly objevit kapičky vody bez stop oleje, které se postupně odpaří.

Kouřivost motoru: Příčinou modrého kouře bývá průnik oleje do válců

Jakmile u motoru za registrujete zvýšenou kouřivost a kouř s modrým až šedavým odstínem, problém bývá nejčastěji průnik oleje do válců motoru. Pokud ke koncovce výfuku přiložíte bílý papír, neobjeví se pouhé kapičky vody, ale olejové skvrny. Proto se tomuto kouři říká také “olejový kouř”. Další indikátorem probléme je zvýšená spotřeba oleje.

Nejčastějším problém jsou opotřebené válce a jeho části (vložka válce, pístní kroužky či drážka pístu). Do spalovací komory tak oleje proniká zvětšenou mezerou mezi pístními kroužky, drážkami nebo vodítkem a dříkem ventilu. Další příčinou může být degradace ventilů a vodítek, mechanické závady i ztráta elasticity těsnění dříků ventilů.

Kouřivost motoru: Černý kouř značí bohatou palivovou směs

Černý kouř nepřehlédnete a ani byste neměli. Je vidět na první pohled, zejména na světlém pozadí. Černou barvu mu dodávají částečky sazí, které vznikají při nedokonalém spalování paliva. Černý kouř je příznakem bohaté směsi paliva a vzduchu a značit může i závady celé palivové soustavy nebo jejich částí. Doprovází jej zvýšená spotřeba oleje, špatné startování, nepravidelný chod motor, nižší výkon motoru či toxické spaliny.

U benzínových motorů může být příčinou bohaté směsi závada lambda sondy, snímače průtoku/objemu vzduchu či protékající vstřikovače. U dieselových motoru je to často porucha vysokotlakého čerpadla či vstřikovačů. Pokud motorista černý kouř ignoruje, může dojít až k propálení pístu a ventilů.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.