Cvakání v motoru, co dělat?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 27. 12. 2016,  0x


Každé vozidlo vydává zvuky a občas zaslechneme neobvyklé zvuky, které nás vyděsí. Každý neznámý zvuk může být příznakem problému, jenž musí být opraven. Tak například “cvakání v motoru” se často ozývá hned po startu. Zpravidla se nejedná o vážný problém. Ovšem pokud se však cvakání ozývá stále, problém už to je.

Ono cvakání se může objevit i u relativně nového vozu. Při nastartování lze někdy slyšet intenzivní kovový zvuk, který obvykle ustane pár vteřin poté. V takový moment i odhlučněný benzínový vůz začne znít jako starý diesel. Pokud cvakání nepřestane, je třeba je začít řešit.

Kdy cvakání v motoru není problém?

Cvakání je běžným projevem tzv. hydraulického vymezování vůle ventilů. Po nastartování se tzv. hydroštely naplní oleje a nastaví správnou vůli. Poté olej opět odteče. Než se po nastartování olej opět dostane do všech míst, rozvodový mechanismus nefunguje zcela správně, protože vůle ventilu ještě není správně nastavená. Hydroštely jsou prázdné a nefunkční, a proto cvakají. Jakmile se naplní olejem a natlakuji se, zvuk přestane a cvakání ustane.

Problém nastává při déletrvajícím cvakání za jízdy

Problém nastává tehdy, kdy se cvakání ozývá delší dobu a to i po zahřátí motoru nebo za jízdy. Problém se s největší pravděpodobností týká hydroštelů, popř. ventilových zdvihátek či vahadel. Cvakání a následný problém s těmito částmi může potkat všechny typy motorů, které jsou vybaveny zmiňovaným hydraulickým vymezovaním ventilové vůle, což je většina moderních vozidel.

Chceme-li těmto potížím předejít, pravidelně kontrolujeme hladinu oleje a dle doporučení jej olej včetně olejového filtru. Pomoci mohou (ale nemusí) různé přípravky, které se přidávají do motorového oleje a jejich cílem je utišení ventilového ústrojí, nebo proplach motoru.

Čas na opravu

Pokud se cvakání objeví a nepřestává, ihned navštívíme servis. Problém obvykle vyřeší výměna opotřebených či poškozených dílů. Ty přitom nemusí být nijak drahé. Čim déle s opravou vyčkáváme, tím více za opravu zaplatíme. Nejdražší bývá v případě cvakání v motoru výměna hydroštelů, celého vahadla a hydraulických vymezovačů.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.