5 nejlepších prototypů, se kterými přišel Detroit v 50. letech

Technika a design

Přidal vasekstary, dne 19. 09. 2018,  0x


Detroit, americké město ležící mezi Chicagem a kanadským Torontem, je už pár desítek let považováno za kolébku amerického automobilového průmyslu. A právě zde v 50. letech americké automobilky vyvinuly hned několik výjimečných prototypů, které svět ohromily neobvyklými tvary i technologiemi. 

My jsme si vybrali pět kousků, které nám doslova vyrazili dech i dnes. Prvním je vůz General Motors Le Sabre inspirovaný letadly. Následuje jej luxusní Cadillac Le Mans vyrobený ve čtyřech exemplářích. Třetí je sportovní prototyp Pontiac Bonneville Special. Velmi odvážný je Lincoln Futura a jako poslední jsme zvolili aerodynamický Chrysler Dart. 

General Motors Le Sabre

Na začátku 50. let navrhl americký designér Harley J. Earl skvostný model Le Sabre. Přiznal, že jej silně ovlivnila letadla. Výsledkem jeho práce byl futuristicky vyhlížející vůz, jehož karoserie byla vyrobena z hliníku, magnesia a skelných vláken. Le Sabre poháněl tří a půl litrový osmiválec s kompresorem, což bylo na svou dobu odvážné. To však nebyl jediný výstřelek. Le Sabre měl vyhřívané sedačky a pokročilý elektrický systém.


Cadillac Le Mans

Další prototyp, který měl stejného designéra jako předchozí Le Sabre, byl představen na výstavě Motorama v roce 1953. Pojmenovaný byl po populární 24 hodinovém závodu Le Mans, kde Cadillac zvítězil v roce 1950. Tak tento model dlouhý téměř 5 metrů pod kapotou ukrýval osmiválec s výkonem 258 koní. Celkem byly vyrobeny čtyři kousky. Do sériově výrobě se však tento exkluzivní model nikdy nedostal. Používal se k výstavním účelům a pro designové cvičení. Pokud zákazníky Le Mans zaujal, mohli si zakoupit sériový model Eldorado, který vypadal téměř stejně.


Pontiac Bonneville Special

Dvoumístný sportovní vůz byl prvním svého druhu automobilky Pontiac. I tento vůz kupodivu navrhl náš starý dobrý známý Harley J. Earl, který v 50. letech Detroitu evidentně působil jako nejlepší designér. Tentokrát se nechal inspirovat evropskými sportovními vozy a nekonečným vesmírem. Elegantní karoserie se pyšnila prosklenou střechou a okny, které se otvíraly směrem vzhůru (tzv. racčí okna). Vyrobeny byly dva kusy ve dvou různých barevných odstínech - metalická bronz a emeraldová zelená. Oba vozy poháněl řadový osmiválec o výkonu 300 koní.


Lincoln Futura

Tak tenhle vůz jste už určitě někde viděli. V 50. letech totiž šlo o ohromný hit, který se nedostal do sériové výroby. Byl na svou dobu prostě příliš futuristický. Na designu se výjimečně podílelo italské studio Ghia z Turína. Výsledkem odvážného nápadu byla karoserie s ostrými tvary a střechou vyrobenou ze skla. Byl to také Lincoln Futura, který se po pár úpravách stal prvním batmobilem.


Chrysler Dart

Posledním je prototyp z roku 1956. Na obyčejném podvozku Chrysler 300 se vyřádila opět italská designérská společnosti Ghia společně s Virgilem Exnerem Jr. Dartem. Cílem bylo vytvoření nejaerodynamčtějšího vozů své doby. Proto byl vůz podroben náročnému a dlouhému vývoji ve speciálním větrném tunelu. Výsledný koeficient Cx-0,17 je ohromující ještě dnes po více než 60. letech. Chrysler Dart byl dlouhý 6,4 metrů!





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.