Toyota Mega Cruiser - japonské dvojče Hummeru H1

Značky a modely

Přidal vondrejvondrejka, dne 14. 08. 2019,  0x


Mohutná terénní auta určené primárně pro armádu od americké značky Hummer jistě zná každý. Zdaleka ne ale každý rovněž ví, že japonská automobilka Toyota vyráběla téměř totožný vůz pod názvem Toyota Mega Cruiser. Inspirace v daleké Americe byla očividná. 


Začalo to oficiální zakázkou od americké armády na schopný off-road. Výsledkem byla vojenský vůz Humvee, z něhož byla později odvezena civilní verze Hummer. Hummer sklidil ohromný úspěch, který nezůstal bez povšimnutí. Japonská automobilka brzy přišla s vlastním vyšperkovaným armádním vozidlem Toyota Mega Cruiser.


Toyota Mega Cruiser - mega auto pro armádu

Model Toyota Mega Cruiser byl původně určený pro armádní využití. Pořídit si jej však mohl i velký fanoušek off-roadu, který se nebál velkého auta a ještě větší spotřeby. Armáda jej využíval pro pohyb v terénu, ale také jak nosič radarů, munice a jiného vojenského zařízení či techniky. Vozy využívaly také hasiči a ambulance.


Mega Cruiser byl skutečně ohromný vůz. Na délku měřil přes pět metrů, na šířku 2,17 metrů a vysoký byl přes dva metry. Rozvor měl skoro čtyři metry, ani váha není nejmenší. Mega Cruiser váží 2 850 kilogramů. Základem je tuhý a odolný žebřinový rám, trojice uzamykatelných diferenciálů a pohon na všechna čtyři kola. Bez těchto tří věcí by žádný pravý terénní vůz nemohl fungovat.


Toyota Mega Cruiser vs. Hummer H1

Na rozdíl od Hummeru měl Mega Cruiser řiditelnou zadní nápravu. Ta zmenšovala poloměr otáčení a tím výrazně zlepšila pohyblivost ohromného a těžkého kolosu v terénu, ale i na normální silnici. Mega Cruiser byl navíc vybavený tzv. inboard brzdami, které byly umístěné blíže ke středu až za uložením kol. Za pozornost stojí i zajímavé stěrače na předním i zadním skle.


Hummer H1 byl poháněný osmiválcem. Toyota si u Mega Cruiseru vystačila s přeplňovaným naftovým čtyřválcem, který se používal například mikrobusy vyráběných stejnou japonskou značkou. Čtyřválec měl objem 4,1 litrů a výkon 150 koní (110 kW), což je oproti Hummeru výrazně méně.


Toyota Mega Cruiser - neúspěšný obří teréňák

Toyota od začátku počítala s tím, že její zatím největší SUV Mega Cruiser bude mít také vlastní civilní verzi určenou pro normální prodej. Žádný velký zájem se o masivní terénní vůz nestrhl. Mega Cruiser neměl takové štěstí, že by jej propagovala herecké legenda jako Arnold Schwarzenegger v případě Hummeru. Mohl za to také japonský daňový systém, které velkým autům zrovna nepřál. Automobilka uvádí, že se nakonec prodalo cca 148 kusů, z nichž pár šlo mimo japonský trh. Výroba teréňáku Toyota Mega Cruiser byla ukončena v roce 2002.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.