Henry J - lidové autíčko
Přidal randal, dne 13. 11. 2018, 0x
Po druhé světové válce chyběly lidem peníze a vzrostl zájem o levnější auta. Výjimkou nebyla ani poválečná automobilka Kaiser-Fraze Corporation, které se rozhodla uspět na trhu s modelem Henry J. Vyráběl se mezi lety 1950 až 1954 a své jméno získal podl šéfa automobilky.
Tím šéfem byl Henry J. Kaiser, který v roce 1945 založil automobilku s pánem, který neměl zrovna jednoduché jméno Grama-Paige Joseph Washington Frazer. Jejich první modelem byl v roce 1947 Kaiser Special a Frazer Manhattan. Na počátku 50. letech představili žhavou novinku v podobě menšího a levnějšího modelu, který si údajně mohla koupit každá běžná americká domácnost. Na vývoj a výrobu tohoto lidového vozu obdržela automobilka půjčku od federální vlády. Aby jí získali, museli slíbit, že prodejní cena nepřesáhne 1 300 dolarů.
Henry J - auto pro běžnou americkou rodinu
Kromě prodejní ceny si federální vláda kladla další podmínky. Do hotového auto se mělo vejít nejméně pět osob a vůz měl být schopen jet rychlosti alespoň 80 km/h. Aby automobilka všechny tyto podmínky splnila, rozhodla se vytvořit Howard Darrin, kterém se neřeklo jinak naž Duth (Holanďan). Pod jeho rukama vznik vůz s jednoduchou karosérií. Vůz měl dvoje dveře, dělené přední okno a splývavou záď. I přesto, že byl schopen pojmout pět osob, měl poměrně kompaktní rozměry 4 432 x 1 778 x 1 518 mm.
Nízkou cenu bylo možné docílit řadou drobností. Kufr šlo otevřít pouze zevnitř sklopením zadních sedadel. Zadní boční okna nešlo otevřít, byla pevně ukotvená. Přístrojová deska neměla odkládací skříňku, chyběly opěrky loktů atd. Autu však nechyběly důležité designové prvky jako výrazná přední maska, masivní chromované nárazníky či zabudované mlhovky. Zadní okno mělo tvar srdce.
Henry J - za málo peněz hodně muziky
Na to, jak laciné to bylo auto, nemělo vůbec špatné vlastnosti. Vůz poháněl relativně výkonný řadový zážehový čtyřválec o objemu 2 199 cm3 a výkonem 69 koní (51 kW) nebo výkonnější řadový šestiválec o objemu 2 638 cm3 a výkonu 81 koní (60 kW). V prvním případě vůz dosahoval rychlosti až 124 km/h, což nebylo vůbec zle. Auta s výkonnějším motorem byl o pár kilometrů za hodinu rychlejší.
Přes veškeré výhody se vůz neprodával nijak snadno. Hlavní příčinou váznoucího prodeje byla především konkurence. Henry-Kaiser nebyla jediná automobilka, která se pustila do výroby levného lidového vozidla. Ve své nabídce měli lidovku také Generals Motor, Ford či Chrysler.
Neprodané modely se proto různě upravovaly a nabízely znova. Takto se dostal do prodeje model Henry J Vagabond s vylepšeným interiérem a s náhradním kolem umístěným na zádi. Automobilka se také rozhodla prodávat tento vůz pod názvem Allstate u obchodního řetězce Sears v roce 1952, následovaly upravené modely Henry j Corsair a Henry J Crosair Deluxe. Celkem se modely Henry J, ať v základní či upravené podobě, vyráběly do roku 1954.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.