Fiat 130 - auto se skvělou budoucností, ke které nedošlo

Značky a modely

Přidal klasik001, dne 25. 04. 2019,  0x


V roce 1969 představila italská automobilka v roce 1969 model Fiat 130 s jasnou vizí. Mělo jít o průlom mezi luxusními vozy. Předvídaná luxusní budoucnost se však nekonala a vyrobeno bylo pouze necelých 20 tisíc kusů.


Čtyřdvéřový sedan Fiat 130 nahrazoval modelovou řadu Fiat 2300. Poprvé se na veřejnosti ukázal v březnu 1969 na autosalonu ve švýcarské Ženevě. Nejvyšší řada nového modelu byla vybavená moderní technikou. Podvozek měl nezávislé zavěšení všech kol a pérování vpřed torzními tyčemi a vzadu vinutými pružinami. Vpředu i vzadu byly kotoučové brzdy, řízení mělo posilovač a volant šlo nastavit. K mání byly dvě karosářské varianty sedan a kupé, kupé bylo ale představeno až o dva roky později.


Sedan Fiat 130 - rozpačité přijetí

První provedení luxusního sedanu nemělo žádný velký ohlas. Hlavním důvodem vlažného přijetí byl motor s relativně slabým výkonem pouze 142 koní (104 kW). To prostě u sedanu nebylo ani v roce 1969 žádné velké terno. O rok později byl proto výkon navýšený na 162 koní a další rok na 167 koní.


Slabší výkon příliš nevynahradil ani strohý interiér. Ten měl jedinou výhodu a tou byl velký prostor. Nicméně jinak šlo o jednoduchý ničím zvláštní interiér plný nelibých černých plastů. Takto si veřejnost luxusní sedan rozhodně nepředstavovala.


Kupé Fiat 130 - mimořádný ohlas

Úplně jinak přijala veřejnost novinku v podobě kupé, které bylo představeno opět na ženevském autosalonu akorát o dva roky později. Automobilka se evidentně poučila a byť šlo o stejné typové označení, výsledkem bylo odlišné auto. Karoserii navrhl designér studia Pininfarina Paolo Martin. Konkrétně za tento návrh získalo italské studio cenu za nekonvenční design.


Interiér působil moderním dojmem a dominovala mu bohatě vybavená avšak přehledná palubní deska. Středová konzole připomínala kokpit letadla kvůli typickým leteckým přepínačům. Prostorná a pohodlná sedadla vyrobila turínská společnost Gottin. Nové palubní desky podobné té z kupé, sedadel a vnitřních obkladů se nakonec dočkal i původní sedan.


Na základě tohoto návrhu vznikly návrhy pro další karosářské verze - třídvéřový kombi Fiat 130 Maremma v roce 1974 a čtyřdvéřový Fiat 130 Opera v roce 1975. Oba modely se bohužel nedostaly do sériové výroby.


I přes slušný ohlas nedokázala Fiat 130 konkurovat soudobým vozům stejné třídy, kde v 70. letech kraloval sedan BMW E3. Zatímco BMW prodalo více než 220 tisíc kusů za 10 let, Fiatu 130 se vyrobilo maximálně 20 tisíc kusů. Automobilka se nakonec zaměřila na menší vozy (např. Fiat 132 a Fiat Argenta), výrobu předčasně ukončila a sedan Fiat 130 se nedočkal žádného nástupce.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.