Jaký motor? Benzín nebo diesel?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 19. 10. 2016,  0x


Někdo má při koupi vozidla jasno a ví, zda chce benzín nebo diesel a proč. Ne vždy je to tak jednoznačné a kupující se dostane do velkého rozhodovací procesu. Je lepší benzín nebo nafta? Odpověď na tuto otázku není jednoznačná a záležet bude především na způsobu použití auta.

Na českém trhu převládají auta jezdící na benzín. Oproti minulosti není rozdíl nijak zásadní a spíše má tendenci se vyrovnávat. Poměr aktuálně činí přibližně 51:46 % (benzín versus diesel). V 90. letech přitom dieselové motory hrály vedlejší roli. Starší dieselové motory byly poněkud hlučné a jejich typický klapavý zvuk dokázal probudit celou ulici. Další nevýhodou byla vysoká produkce sazí. Ani nižší spotřeba většinu kupujících nedokázala přesvědčit.

Pro dieselový motor hovoří nižší spotřeba

Vývojová centra automobilových výrobce se i přes nedostatky činila, až konečně přišla revoluce v podobě nové technologie nazvané common-rail. Ke slovu se dostalo vysokotlaké čerpadlo. Jednoduše (laicky a amatérsky) řečeno dochází k lepšímu vyhoření palivové směsi. Tuto technologii využívají všechny automobilky na světě.

Pro moderní dieselové motory hovoří nižší spotřeba a tedy levnější provoz. Špatný není ani z hlediska spalin. Produkce CO2 je přímo úměrná jeho spotřebě. Vyřešit se podařilo i produkci většího množství oxidu dusík prostřednictvím filtru pevných částic. Propast mezi benzínovým a dieselovým motorem se podařilo smazat úplně.

Dnes už mají oba motory své výhody i nevýhody. Oba jsou přitom pod palbou nemilosrdných ochránců životního prostředí.

Kdy je výhodnější diesel?

Dieselový motor se vyplatí především při velkém počtu kilometrů. Jelikož je pořizovací cena vyšší, vyplatí se jeho nákup člověku, který rok co rok najede za volantem tisíce kilometrů. Není divu, že auta s dieselovými motory jsou častější u služebních vozidel. Firmám se vyplatí do vozidel investovat více, jelikož se jim peníze vrátí v podobě nižších nákladů za pohonné hmoty.

Nevýhodou je samotné vysokotlaké čerpadlo. Zejména u starších vozidel je znát opotřebení a snadno dojde k poškození. Výměna čerpadlo však může vyjít až na 50 000 korun. Další riziko spočívá ve filtru pevných částic (FAP). Ten je potřeba vypalovat při vysokých teplotách. V případě, že auto s dieselem jezdí převážně krátké vzdálenosti, se filtr nestačí regenerovat. Zanesená součástka se poté musí vyměnit. Výměna může vyjít až na 30 000 korun.

Pokud si to na závěr shrneme, hodně záleží na způsobu a účelu využívání vozidla. Motorista, který jezdí často a na delší vzdálenosti, ocení nižší spotřebu a delší dojezdovou vzdálenost moderních dieselových motorů. Pro motoristu, který auto používá na krátkou cestu do práce nebo na nákup, je vhodnější benzínový motor.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.