Ferrari 408 4RM - neznámý prototyp aneb první pokus o čtyřkolku

Technika a design

Přidal rudarudovous, dne 9. 05. 2019,  0x


Italská automobilka Ferrari už desítky let vyrábí absolutně skvostná sportovní auta, o nichž sní chlapci i muži všech věkových kategorií. Fascinující ale nejsou pouze známé sériově vyráběné modely, ale i zajímavé prototypy, které se do výroby bohužel nikdy nedostaly. 


Ferrari se odjakživa specializuje na sportovní silniční a závodní vozy, které překonávají veškeré představy automobilových nadšenců. Vozy Ferrari jsou za každých okolností krásná, silná a rychlá. My se ale tentokrát nezaměříme na žádný z modelů, které obdivují příznivci této značky po celém světě. Do našeho hledáčku se dostal velmi zajímavý prototyp Ferrari 408 4RM, který byl prvním italským pokusem o čtyřkolku.

Ferrari 408 4RM - zaostřeno na pohon všech kol

V 80. letech se vývojový tým Ferrari pustil do navrhování automobilu, který měl mít pohon na všechna čtyř kola. Prototyp se nazýval Ferrari 408 Integrale, RM4 či 4RM, což mělo znamenat něco jako “čtyři kola v pohybu” (it. quattro ruote či in movimento). Jenomže v oblasti supersportovních aut byl pohon všech kol žhavou, avšak zároveň nevyzkoušenou novinkou.


V té době již Němci představili Porsche 959 s pohonem čtyř kol a objevil se také prototyp Jaguar XJ220, který ale nakonec zůstal u pohonu zadních kol. Ferrari v žádném případě nehodlalo zůstat pozadu. Prvním experimentem se stalo Ferrari 408 4RM v roce 1987 poháněný atmosféricky plněným čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem. Navíc to byla právě 80. léta, která ukazovala, že Ferrari poněkud začíná zaostávat za technicky vyspělejší konkurencí.

Ferrari 408 Integrale - pod taktovkou mistra Forghieriho

V roce 1962 Ferrari začalo spolupracovat s mimořádně talentovaným inženýrem Maurem Forghierim. Pro Ferrari navrhl osmiválcový monopost Ferrari 158, které mu zajistilo pozici technického ředitele závodního oddělení a automobilce řadu úspěchů na závodním poli. V 80. letech jej povolali opět a za úkol mu dali navrhnout čtyřkolku.


V roce 1987 Forghieri představil dva prototypy - žlutý prototyp s lepeným hliníkovým šasi a červený prototyp se svařovaným šasi z oceli. To žluté bylo velmi pevné a lehké. Vážilo o 30 % méně než to ocelové. Pohon byl v obou případech stejný - čtyřlitrový osmiválec s výkonem 300 koní, který poháněl všechna čtyři kola prostřednictvím planetového diferenciálu. Motor byl umístěn uprostřed podélně a na přední straně byla pětistupňová manuální převodovka.


U prototypů nakonec zůstalo a Ferrari 480 4RM se do sériové výroby nikdy nedostalo. Ve skutečnosti se jednalo o pojízdnou laboratoř, na které Ferrari testovalo horké technické novinky. První sériově vyráběné Ferrari s pohonem čtyř kol nakonec mělo úplně jinou konstrukci (Ferrari FF, Ferrari GTC4Lusso). 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.