Maserati Khamsin - horký vítr vanoucí pouští

Veteráni a historie

Přidal pavelkusy, dne 22. 08. 2019,  0x


Slavný italský výrobce sportovních vozů v letech 1974 až 1982 vyrobil cca 400 kusů tohoto luxusního sportovního kupéčka, jehož karoserii navrhlo designérské studio Bertone. Sporťák získal jméno podle horkého pouštního větru, který vane zhruba 50 dní v roce. 


Kdo vlastně stojí za touto slavnou italskou automobilkou, z jejíž dílny vyjíždí neuvěřitelně krásná a výkonná auta? Na počátku stáli dva bratři, kteří v prosinci 1914 založili továrnu na výrobu motorových vozidel pod názvem Societá Anonima Officine Alfieri Maserati. V roce 1993, dávno po jejich smrti, značku převzala další italská automobilka Fiat. Ta ji vlastní dodnes, stejně jako Ferrari.


Maserati Khamsin - karoserie od Bertone

Sportovní vůz Maserati Khamsin získal své jméno podle zvláštního velmi horkého větru, který vane v egyptské poušti vždy na přelomu zimního a letního období po dobu cca padesáti dní, kdy teploty stoupají až k padesáti stupňům Celsia.


Khamsin, kupé patřící do kategorie 2+2 Gran Turismo, byl veřejnosti představen v roce 1972 na autosalonu v Turíně v rámci stánku designérského studia Bertone. To totiž navrhl design, konkrétně velmi talentovaný a v té době již zkušený designér Marcello Gandini. Do prodej byl uveden v roce 1974, kdy se prodalo nejvíce kusů (96) za celou dobu prodeje.


Gandini svůj styl rozhodně nezapřel a tak má Khamsin hodně společných rysů s jeho dalším dílem Lamborghini Espada. Jedná se například o ostré rysy, asymetrické větrací otvory nebo prosklený panel mezi zadními světly.


Maserati Khamsin - pod kapotou osmiválec

Kromě povedeného designu se Maserati Khamsin pyšní ve své době nejmodernější technikou. Pod kapotou je umístěn vidlicový osmiválec o objemu 4 930 ccm a výkonem 320 koní (235,5 kW). Maximální rychlost činila až 272 km/h. Motor byl posunut dozadu tak, aby se před něj vešla jedna náhradní pneumatika, a v zadní části tak zůstal nějaký zavazadlový prostor.


Vůz měl také nezávislé zavěšení předních kol a pérování zajišťovaly vinuté pružiny. Khamsin byl vybaven posilovačem řízení a posilovačem kotoučových brzd, které využívaly pokročilou vysokotlakou hydrauliky od automobilky Citroën. Sedadla měla hydraulické nastavování a nechyběl ani nastavitelný sloupek řízení.


Je ohromná škoda, že se Maserati Khamsin narodilo do doby, která nepřála silným a rychlým autům. V 70. a 80. letech ve světě panovala energetická krize, a tak se nakonec vyrobilo pouze 421 kusů. Na druhou stranu je díky tomu Maserati Khamsin v současné době velmi cenným vozidlem.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.