DeSoto Firedome: Od TOP modelu po nejlevnější vůz

Veteráni a historie

Přidal honzarudovous, dne 19. 03. 2019,  0x


DeSoto byla americká automobilka vyrábějící automobily v letech 1928 až 1960. Byla součástí známějšího koncernu Daimler-Chrysler. Jejím zakladatelem byl Walter P. Chrysler. Vedle top modelů Custom, Adventure a Diplomat patří do jejich vrcholné tvorby patří i model Firedome.


Model Firedome si prošel zajímavou cenovou historií. Na začátku 50. letech byl DeSoto Firedome vrcholným modelem, o pár let později už patřil k nejlevnějším modelům americké značky DeSoto. Na trh byl uveden v roce 1952 jako vlajkový model, který nahradil už starší model Custom.


DeSoto Firedome - první generace

Automobilka DeSoto představila žhavou novinku 25. srpna 1952 při příležitosti oslav 25. výročí vzniku automobilky. Firedome byl nabízen byl v různých karosářských variantách - sedan, kombi, kupé a kabriolet. Všechny modely se podobaly původnímu modelu Custom, stejná byla také pohonná jednotka Hemi V8 ukrývající se pod kapotou o objemu 4 524 ccm a výkonem 169 koní (119 kW). Maximální rychlost první generace činila 158 km/h.


Nejoblíbenější varianta sedan disponovala šesti místy. Vůz byl dlouhý 5 420 mm a široký 1 963 mm. Vůz měl už nedělené přední okno a panoramatické zadní okno. Dominantním znakem byla robustní přední maska chladiče s velkými zuby. O rok později byl snížen počet zubů v masce a lehké změny doznaly i masivní nárazníky a boční lišty.


DeSoto Firedome - druhá generace

Prodej první generace neodpovídal očekávání, a tak rok 1954 skončil pro vedení pochmurně. Všichni byli propuštěni a Firedome čekaly velké změny. Úpravou designu byl pověřený designér Chrysleru od roku 1949 Virgil Exner. V letech 1955 se top modelem stala řada Fireflite a Firedome zapadl do řady základní úrovně.


Druhá generace řady Firedome získala výkonnější motor s vyšším objemem 4 775 ccm a výkonem 187 koní. Upravený vůz byl delší a nyní měřil přes 5,5 metrů. Přední maska si ponechala zubatý vzhled, boky zdobily výrazné prolisy táhnoucí se od předních světlometů až po zadní blatníky.


Od roku 1956 se zvýraznily blatníky do podoby populárních ploutví, které v té doby byly trendy. Také zmizela zubatá přední maska. Masivní zuby nahradila jemnější mřížka. Oblíbené bylo dvoubarevné lakování karoserie.


DeSoto Firedome - třetí generace

Poslední pokus o zvýšení prodeje vedl k tak velkým změnám v roce 1957, že lze hovořit o třetí a v tomto případě i poslední generaci řady Firedome. Došlo ke zvětšení oken a nová byla celá příď vozu včetně světlometů. Chromované lišty na bocích auta byly posunuty směrem dolů a zadní blatníky se naopak posunuly směrem nahoru.


Vůz poháněl osmiválcový motor s objemem 5 920 ccm a výkonem 300 koní, což byla pořádná síla. Vůz tak mohl jet rychlostí až 185 km/h. V roce 1959 dostal vůz ještě objemnější zadní křídla, které délku vozu protáhly téměř na šest metrů, a výkonnější motor. Nic z toho však nepřineslo výsledek v podobě většího zájmu o koupi vozu. Na konci 50. let byla proto výroba modelové řady Firedome definitivně ukončená.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.