Tabulka huštění pneumatik dle výrobce a jaký má být tlak

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 26. 07. 2017,  0x


Mají vaše pneumatiky správný tlak? Správná hodnota závisí na konstrukci vozidla, na typu a velikosti pneumatik či rozložení hmotnost na nápravy. Je-li pneumatika nahuštěna špatní, dochází k rychlejšímu opotřebení, zvýšení spotřeby, snížení komfortu při jízdě i bezpečnosti jízdy.

U většiny osobních vozidel se doporučený tlak pneumatik pohybuje kolem 2,3 barů při běžných jízdních podmínek. Jiné nahuštění bývá doporučováno například při větším zatížení. Veškeré údaje týkající se nahuštění pneumatiky lze najít v uživatelské příručce ke konkrétnímu vozidlu, na internetu a také na karosérii vozidla. Tlak v pneumatikách by se měl kontrolovat každých 14 dní

Správné nahuštění pneumatik by se podle odborníků mělo kontrolovat každý 14 dní, nejlépe však při každém tankování, a před každou delší cestou. Některé čerpací stanici nabízí k dispozici kompresory sloužící ke kontrole tlaku i dohuštění.

Důsledky špatně nahuštěných pneumatik:

  • Rychlejší opotřebení až o 50 % - podhuštění způsobuje nadměrné ojíždění ramenních části pneumatik. Přehuštěná pneumatika je zase příčinou opotřebení střední části běhounu.
  • Vyšší náklady na spotřebu paliva až o 6 % - podhuštěním pneumatik se zvyšuje jejich valivý odpor, což zvyšuje vyšší spotřebu paliva. Nižší tlaku se využívá při jízdě v terénu, kdy podhuštěné pneumatiky lépe přilnou k nerovnému povrchu.
  • Nižší komfort a bezpečnost jízdy - nižší tlak v pneumatikách snižuje schopnost přilnavosti pneumatiky k vozovce. Bočnice způsobují tlak na středovou část dezénu, který se ohne dovnitř. Pneumatika ztrácí jízdní vlastnosti a dochází k zhoršení kontroly nad vozidlem. Na přední nápravě se pneumatiky nedotáčí, na zadní se naopak zvýší riziko přetáčivosti. V případě přehuštění dochází k deformaci pneumatiky opačným směrem a střed dezénu je vytlačovaný ven.

Jízda na takových pneumatikách je značně nekomfortní a opět se snižuje kontrola nad vozidlem. Špatný tlak dále zvyšuje riziko aquaplaningu, prodlužuje brzdnou dráhu a také snižuje jízdní stabilitu v zatáčkách.

Huštění pneumatik v létě a v zimě

Tlak v pneumatikách je rovněž závislý na teplotě vzduchu. Pro kontrolu tlaku je ideální teplota vzduchu 20 °C. Čím více teplota vzduchu klesá, tím je tlak v pneumatice nižší a naopak. Každých deset stupňů Celsia odpovídá 0,1 barů (tj. 10 kPa). Pokud vozidlo parkujete v garáži vytopené právě na 20 °C, zatímco venku je - 10 °C, dojde po výjezdu z garáže k poklesu tlaku cca o 0,3 barů (tj. 30 kPa). V létě by se kontrola tlaku měla provádět po vychladnutí vzduchu cca 20 minut po jízdě.

Tabulka huštění pneumatik dle výrobce:
Níže uvádíme odkazy na tabulky huštění pneumatik dle výrobců a typů vozidel. Snadno si si tak vyhledáte údaje o tlaku, které se týkají konkrétně vašeho vozidla. Například výrobce pneumatik Continental má podrobnou databázi s údaji o správném tlaku pro více jak 700 vozidel.

Pro příklad se podívejme na doporučené tlaky u pneumatik pro Škoda Octavie 2.0:

205/45 R 16 83 W

Tlak přední (prázdný vůz)

Tlak zadní (prázdný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

2.1 bar

2.1 bar

2.4 bar

2.8 bar

 

195/65 R 15 91 V

Tlak přední (prázdný vůz)

Tlak zadní (prázdný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

2.0 bar

2.0 bar

2.0 bar

2.4 bar

 

205/55 R 16 91 V

Tlak přední (prázdný vůz)

Tlak zadní (prázdný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

2.0 bar

2.0 bar

2.0 bar

2.4 bar

 

205/60 R 15 91 V

Tlak přední (prázdný vůz)

Tlak zadní (prázdný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

Tlak přední (plný vůz)

2.0 bar

2.0 bar

2.0 bar

2.4 bar

 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.