Synchronizace karburátoru u motorek

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 7. 11. 2016,  0x


Kvalitní směs je pro chod motoru bezmezně důležitá. S příliš bohatou směsí ale riskujeme opotřebení jednotlivých částí. Aby se podobným problémům předešlo, je třeba karburátor u motorek lehce seřídit. Jak ale postupovat v případě synchronizace, se kterou si nevíte rady?

Proč je synchronizace důležitá?

Bohatá směs může mít pro motorku špatné následky. Výrazně se snižuje její životnost, a to především proto, že u neseřízených karburátorů obvykle dochází k opotřebení válce na základě smytí olejového povrchu, který díky tomu nestačí součástky patřičně promazávat. V sázce je ale i možné poškození svíček, které patří k nejčastějším následkům.  Při samotné synchronizaci je třeba postupovat maximálně uvážlivě, jelikož při špatném postupu dochází k akceleraci.

Seřízení u víceválcových motorek

Směs dokážeme regulovat pomocí volnoběžného systému. Setkat se můžeme i s víceválcovými motory. V takovém případě se nám seřizování trošku protáhne, jelikož bude nutné synchronizovat všechny karburátory, aby byl poměr vzduchu a paliva, čili kvalita směsi, na stejné úrovni. Vše se nejčastěji provádí u rovnotlakých karburátorů, kdy je třeba změřit samotný tlak a následně jej nastavit. Úpravu provádíme šoupátkem. Podtlak v sacím kanále je třeba změřit kvalitním vakuometrem.

Synchronizace jednoválcového karburátoru

U volnoběžného systému se nám nabízí možnost nastavení volnoběžných otáček, z čehož také budeme vycházet. Šroubem se dá jednoduše regulovat příjem vzduchu, u některých modelů dokonce příjem paliva. Vše lze jednoduše nastavit dvěma způsoby – někdy se setkáme s dorazem škrticí klapky, jindy naopak s manipulací zmíněného dorazového šroubu, který seřídíme pomocí šoupátka.

Jak postupovat při seřizování

Začneme u šroubu, který ovlivňuje kvalitu směsi. Důležité je zašroubovat jej na doraz a následně dostat na základní nastavení, které najdete v servisní knížce. Poté je třeba trošku zahřát motor a nastavit průměrné volnoběžné otáčky, které udal výrobce. Následně pomalu otáčejte šroubem, který reguluje směs, a to ve směru hodinových ručiček, dokud nezačnou volnoběžné otáčky postupně klesat.  Poté šroubem začněte otáček v protisměru, než opět otáčky začnou klesat. Při tomto postupu se zaměřte především na nejvyšší volnoběh, který následně nastavíte. Pokud si nejste jisti výsledkem, celý proces ještě jednou zopakujte a ujistěte se, že jste postupovali opravdu důkladně na základě návodu. Nutno podotknout, že při synchronizaci může občas zlobit volnoběžná tryska.

Stačí jedna synchronizace karburátoru u motorek?

Seřízení a nastavení volnoběžných otáček je dobré opakovat v případě, kdy dojde k výrazným změnám venkovní teploty. Někdy ale mohou i tu nejdůkladnější synchronizaci rozhodit i změny nadmořských výšek. Karburátor je proto dobré kontrolovat a případně znovu provést seřízení.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.