Střílení do výfuku - co dělat?

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 28. 04. 2017,  0x


Střílení anebo dokonce praskání ve výfuku patří ke zvukům, které dokáží potěšit plno milovníku automobilů. Dá se ho docílit výměnou výfukové soustavy za sportovní a někteří konstruktéři jej navíc schválně podporují pro efekt. Co se ale děje v případě, pokud nedošlo ani k jednomu z předešlých faktorů?

Jak je to ve skutečnosti se střílením?

Žijeme v mylném domnění, že za střílení může právě výfuk. Není tomu ale tak. Ve skutečnosti se jedná spíše o střílení do saní a rozhodně se nebavíme o zvuku, který bychom měli ignorovat anebo si jej dokonce užívat. Spíše nám naznačuje, že je něco v nepořádku. Ke střílení nejčastěji dochází v proti směru proudu plynu a příčinu můžeme hledat ve špatném seřízení anebo časování ventilu. Výjimkou ale rozhodně nemusí být ani zapalování. Faktem přesto je, že tento problém obvykle najdeme spíše u starších vozů, které ještě mají karburátor.

Střílení někdy mohou doprovázet dokonce i plameny. Jedná se skutečně o zajímavou podívanou, ale přesto byste se jejím efektem neměli nechat unést. Místo toho raději zamiřte do nejbližšího autoservisu. Automobil bude pravděpodobně podroben diagnostice řídicí jednotky a následnému přenastavení.

Příčina nemusí být jen ve špatném sání

Často dochází k případům, kdy jsou sání a ventily naprosto v pořádku, vše funguje, jak má, ale výfuk přesto střílí. Příčinu můžeme nejčastěji hledat právě v bohatosti směsi, čili velkému poměru paliva na vzduch. Na základě toho obvykle ve válci nedojde k úplnému prohoření směsi a zbylé palivo se následně dostane do výfukových ventilů, kde následně dohořívá. Zde už můžou hrát roli i zmíněné plameny. Následkem toho může být nejen zvýšení spotřeby, ale i trvalé poškození katalyzátoru. Nefunkční katalyzátor pak může následně bránit odchodu výfukových plynů, což může způsobit přehřátí částic motoru a dále i poškození turbodmychadla.

Jak řešit bohatost směsi?

Výfuk může někdy praskat i bez toho aniž by se jednalo o problém. My se ale bavíme o situaci, kdy je ono praskání tak hlasité, že jej slyší řidič za jízdy. Pro úpravu bohatosti směsi musíte na autodiagnostiku. Nejprve se musí uzavřít škrtící kapka, aby došlo ke snížení proudícího vzduchu směrem do válců. Tento proces může řídicí jednotce chvilku trvat, přesto k úpravě směsi dojde poměrně brzy.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.