Simca coupé: Předloha pro Škoda 110 R

Veteráni a historie

Přidal tomasbourak, dne 16. 09. 2018,  0x


Modely Simca 1000 a Simca 1200 vznikly ve spolupráci francouzské automobilky se slavným italským designérským studiem Bertone. Srdce Francouzů si tahle malá, ale velmi svižná městská autíčka získala rychle. To neplatí pro ostatní trhy. To ale nic nemění na tomu, že českou škodovku Simca 1200 inspirovala k výrobě legendárního “erka”.

Samotná automobilka Simca (zkratka Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile) není příliš známá. V roce 1934 ji založila italský výrobce aut společnost Fiat za účelem výroby vozidel pro francouzský trh. V 70. let přešla do vlastnictví Chrysler Europe a od roku 1979 ji vlastní francouzský Peugeot. K nejúspěšnějším modelů patří právě Simca 1000 a Simca 1200.

Hlavní požadavky: Styl a nízká cena

Simca se toužila stát hlavním konkurentem Renaultu, která v 60. letech kralovala s modelem malého sportovního vozu Floride. Prvotní návrh od francouzské designérské společnosti Facel nebyl úspěšný. Podle tehdejšího šéfa Simcy nebyl dostatečně stylový a jeho výroba by pro firmu byla příliš drahá.

Simca oslavila studio Bertone, která zakázku zadala mladému a talentovanému Giorgettu Giugiarovi. Na základě jeho návrhu bylo v roce 1962 na ženevském autosalonu představeno pohledné dvoudvéřové kupé, které sklidilo velký potlesk. První požadavek na styl byl splnění, druhý týkající se ceny nikoliv. O model Simca 1000 byl velký zájem i přes vysokou cenu kvůli výrobě karoserie v Itálii. 

Simca 1000 - pohledný vůz se slabším motorem

Silnou stránkou kupéčka Simcy 1000 byly líbivé elegantní tvary, velká okna a splývavá záď. Motor byl umístěn v zadní části vozu. Z tohoto důvodu předek nezdobil typická maska chladiče ale pouze tvarovaný plech. Vůz poháněl slabší řadový čtyřválec Poissy o objemu 944 cm3 a maximálním výkonem 40 až 52 kní (29,5 - 38 kW),což nebylo nic zvláštního. Hlavním uživatelům, kterými se staly především ženy, to ale bylo úplně putna. Kupé byl hezké a v letech 1962 až 1967 se prodalo přes 10 000 kusů.

Po úspěšném modelu Simca 1000 následoval Simca 1200. Oba modely, zejména však ten první, si oblíbily zejména ženy pro jejich elegantní vzhled. O sport tu až tolik nešlo. Ženám se líbily elegantní tvary, roztomilá velikost a snadné ovládání. Simca 1200 už byla o něco “sportovnější a ostřejší”. U nás je možné natrefit na dva zachovalé kusy Simca 1200, které dosud jezdí a staly se předlohou pro Škodu 110 R. 


Simca 1200 - sportovnější a ostřejší

Je obdivuhodné, že se Simca rozhodla vůz úspěšný mezi mladými lidmi, přece jen prosadit na trhu se sportovními vozy. Důkazem toho je Simca 1200. Pohonná jednotka byla vyměněna za vodou chlazený čtyřválec s vyšším výkonem o objemu 1204 cm3 a výkonem 82 koní (60 kw), což byl dvojnásobek oproti předchozím modelu. Novinkou bylo přemístění chladiče do přední části vozu. Simca 1200 už se pyšnila typickou maskou chladiče. Simca 1200 už dosahovala rychlosti až 179 km/h.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.