První český automobil NW Präsident

Garáž nejlepších vozů

Přidal leprikon, dne 10. 01. 2017,  0x

První český automobil NW Präsident

Celé 19. století a zejména jeho druhá polovina byla obdobím převratných vynálezů, které dnes bereme jako samozřejmost. Tehdy však lidem vyrážely dech, obrazně řečeno. Jedním z oněch převratných vynálezů byl automobil. České země nezůstaly pozadu a první český automobil NW Präsident byl vyroben v roce 1898.

O prvenství automobilu NW Präsident by se dalo diskutovat. Úplně první byl totiž sestrojen Marcusův automobil. Byl však vyroben pouze jeden kus, na rozdíl od sériově vyráběného NW Präsidenta. Alespoň kratší zmínku si tento vůz určitě zaslouží.

Marcusův automobil - úplně první český automobil?

Marcusů automobil by vybavený spalovacím motorem. Vyrobily jej Adamovské strojírny v Adamově nedaleko u Brna, které se jako jedny z prvních zabývaly výrobou parních kotlů, benzínových a plynových motorů. Vedení zaujal vynález Siegfrieda Marcuse zabývajícího se vývojem benzínového motoru do automobilů.

Vynálezce měl první vůz vyrobit již v roce 1870. O jeho funkčnosti však panovaly značné pochyby. Vozu chybělo řízení, brzdy, spojka a další důležité prvky. Opravdu funkční vozidlo, se kterým se dalo bez obav vyjet, bylo vyrobeno až v letech 1888-1889. Byl poháněný benzínovým čtyřtaktním motorem. Některé součástí by však vyžadovali velké úpravy, a proto se firma raději vydala směrem výrobu kvalitních motorů.

Marcusův automobil byl vystavený na Světové výstavě v Paříží v roce 1900. Nakonec se stal součástí expozice ve vídeňském Technickém muzeu.

NW Präsident - první sériové vyráběný automobil v Česku

Ve skutečnosti se jednalo o území Rakousko-Uherské monarchie, jíž byly České země součástí. Model NW Präsident vyráběla továrna Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G., který tehdy sídlila v Kopřivnici. Později se zde usídlila česká automobilka Tatra.

První kus tohoto modelu byl vyrobený v letech 1897 až 1898 a na jeho vzniku se podíleli Leopold Sviták, dva nadaní inženýři Rumpler a Sage a tehdy mladý Hans Ledwinka. Konstrukce z části vycházela z automobilu Benz Phaeton. NW Präsident měl namontovaný originální motor vyrobený mannheimskou automobilkou. Zde však veškerá podobnost končí. Díky mnoha originálním prvků a vylepšením v Kopřivnické továrně vznikl naprosto odlišný vůz.

První český automobil - podařený experiment

Präsident byl tak trochu experiment. Plány na jeho výrobu vznikaly dodatečně a zlepšení se řešila přímo při samotné výrobě automobilu. Výsledek však předčil veškeré očekávání. Automobil se vyznačoval originální konstrukcí.

Vůbec poprvé byly použitý okrasně tvarované nárazníky chránící přední kola. Jako motor byl použitý dvouválcový řadový ležatý motor Benz o obsahu 2,7 l a výkonu 5 kW. Palivová nádrž měla objem 23 l. Namísto indukčního zapalování bylo použito magnetové zapalování.

První propagační jízda se uskutečnila 21. a 22. května 1898 z Kopřivnice do Vídně v rámci výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu o délce 328 km ujel za 24,5 hodiny. Čistá jízda činila 14,5 hodiny a průměrná rychlost 22,62 km/h. Konkrétně tento model byl darován rakouskému automobilovému klubu, po jehož prezidentovi byl pojmenován. Vůz je dnes součástí expozice Národního technického muzea v Praze.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.