Prasklá hlava motoru

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 5. 05. 2017,  0x


S prasklou hlavou válců motoru se nejčastěji setkáme především u vozů kupovaných z druhé ruky.  Dobrou zprávou je, že těsnění samo o sobě není nijak drahé. Podstatně náročnější je spíše celý proces výměny, která není náročná jen časově, ale finančně. Naštěstí se lze prasklé hlavě i šikovně vyhnout. Jen musíte vědět jak.

Jak je to s těsněním pod hlavou válců?

Těsnění od sebe odděluje hlavu či hlavy válců a samotný blok motoru. Zde se nacházejí i sací a výfukové ventily. Hlavy musí odolávat tlakům ve spalovacích komorách a oddělovat od sebe kanály, které jsou určenu pro motorový olej a chladicí kapalinu. Kapaliny se nesmí smíchat. K tomu ale bohužel dojde v případě prasknutí těsnění. Tuhá tekutina, kterou následně při kontrole naleznete, připomíná nelibě vypadající majonézu. Takové zjištění vám pak jasně naznačí, že se někde stal problém.

Jak na výměnu těsnění?

Vzhledem k tomu, že má těsnění hlavy za úkol především odolávat tlaku, je dimenzováno přesně tak, aby vydrželo co nejvíce. Konstruktéři velice často uvádějí, že má přežít i samotný motor. Problém ale bohužel přichází s nešetrným zacházením a případy, kdy se řidič o vůz vůbec nestará. Pak se nesmíme divit, že zkrátka jednoho dne selže.

Jak již bylo zmíněno, koupit nové těsnění pod hlavu není drahé a jedná se spíše o levnější záležitost. Bohužel se ale i tak pořádně plácneme přes kapsu. Skutečně málokdo si jej dokáže vyměnit sám. I pro průměrného kutila je to poněkud riskantní, a proto bude třeba vyhledat pomoc v nejbližším autoservisu. Důvodem je především to, že bude třeba sundat hlavu válců. V některých případech dokonce i rozvodový řemen, čímž se rozhodí časování ventilů. Na ceně je navíc závislé i poškození dalších součástek, jako je např. vodní pumpa, rozvodový řemen anebo olejové čerpadlo.

Jaké mohou vzniknout následky?

Hlava může být prasklá buď na jednom anebo více místech. Tak či tak lze ale čekat únik jedné anebo obou kapalin. Mohou se smíchat dohromady anebo zatéct do motoru, což lze poznat lehce, jelikož dochází k úbytku chladicí kapaliny. Úbytky můžeme poznat i na tom, že volnoběh nejde tak pravidelně, jak jsme zvyklí. Někdy dokonce vůz odmítá nastartovat.

Ať už se jedná o jakýkoliv z uvedených příkladů, určitě by se rozhodně nic nemělo podceňovat. Pokud vám to vůz dovolí a vy budete jezdit s prasklou hlavou, může dojít i k destrukci motoru, což je podstatně finančně náročnější než proces výměny těsnění.

Co způsobilo prasklou hlavu?

Nejčastější důvod můžeme obvykle hledat v detonačním hoření. V případě, kdy je směs zapálená dříve, než má, extrémně vzroste tlak, který může silou působit na těsnění, které povolí anebo hlava rovnou praskne.

Mezi dalšími důvody můžeme hledat např. přehřívání motoru, které namáhá těsnění a spolu s ním samozřejmě i ostatní součástky.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.