Oldsmobile 4-4-2 - svalovec na čtyřech kolech

Veteráni a historie

Přidal sautemnacestach, dne 24. 10. 2018,  0x


Spousta úžasných aut by nikdy nevznikla nebýt věčné rivality mezi automobilkami. Jedním z výsledků konkurenčního boje je také drsný svalovec Oldsmobile 4-4-2 z let 1964 až 1967, který představuje první generací amerických muscle cars. Co znamenají čísla v názvu se dozvíte uvnitř článku, pokud to již nevíte.


První generace muscle car Oldsmobile 4-4-2 se vyráběla mezi lety 1964 až 1967. Nebudeme vás napínat a rovnou vám prozradíme, že čísla 4-4-2 v názvu představují čtyřnásobný karburátor, čtyřstupňovou manuální převodovku a dvojitý výfuk. V roce 1968 zmizely pomlčky a název se zkrátil na číslovku 442. V interních materiálech se ale zůstalo u původního označení.


Navzdory tomu, že obě americké značky Oldsmobile a Pontiac patřily do koncernu General Motors, mezi nimi panovala opravdová rivalita. Automobilky se neustále předháněly v tom, která vymyslí a vyrobí lepší vůz. V roce 1964 Pontiac představil vysoce výkonnou řadu silných aut LeMans GTO, která sklidila ohromný úspěch. 


Extra výkonnostní balíček B09 za 285 dolarů

Reakce Oldsmobile na sebe nenechala čekat a objevila se v podobě posíleného modelu Cutlass. Pod rukama týmu vedeném odborníkem na slovo vzatým Johnem Beltzem vznikl neuvěřitelný vůz Oldsmobile 4-4-2. Za příplatek 285 dolarů si mohli zájemci pořídit výkonnostní balíček B09 zahrnující vidlicový osmiválec o objemu 5,4 litru (330 cm3) a výkonem 310 koní (228 kW). Maximálka pro takto upravený vůz činila až 185 km/h a zrychlení na stovku trvalo maximálně 8 vteřin.


Dále balíček obsahoval čtyřstupňovou manuální převodovku, zesílenou hnací hřídel, odolnější tlumiče, zvětšenou plochu bubnových brzd, úpravy podvozku s vinutými pružinami vpředu i vzadu, speciální vyztužený rám, přídavný zadní stabilizátor atd. Za další příplatek mohl mít kupující klimatizaci, rádio, dvourychlostní stěrače, nastavování sklonu volantu a dokonce i elektrické otevírání kufru.

 

Oldsmobile v roce 1965 získal větší a výkonnější motor

Rok 1965 přinesl změnu v podobě nového ještě výkonnějšího motoru V8 o objemu 6,6 litru (400 cm3) a výkonem 340 koní (250 kW). Na stovku se novinka dostala již za 5,5 vteřin. K mání byly čtyři různé modely, pro které byl výkonnostní balíček připraven. Jednalo se o vozy F-85 Club Coupe, Cutlass Holiday Hardtop, Cutlass Sports Coupe a Cutlass Cabriolette. Tento ročník lze snadno poznat podle podélných chromovaných lišt a nápisem 4-4-2 na bocích auta. Pod zadním nárazníkem nechyběly chromované koncovky výfuků. Celkem bylo vyrobeno 25 tisíc kusů.


O rok později přišla automobilka s faceliftem. Vnější rozměry se zvětšily, zadní blatník byl zvýrazněn. Zmizela chromovaná lišta na bocích a nahradil ji prolis ve výšce poloviny podběhu. Přední maska se rovněž lehce změnila a původně vodorovný rychloměr na pa přístrojovém panelu získal nový kruhový tvar. Větší výkon měl i motor. Nabízené byly dokonce dvě varianty - 350 koní a 360 koní. Celkem bylo v tomto roce vyrobeno 21 997 kusů.


Rok 1967 opět přišel s pár změnami. Balíček už byl nabízený pouze pro dvoudvéřové modely Cutlass Sport Coupe, cabriolet Holiday a Cutlass Holiday Hardtop. Za příplatek bylo možné mít přední kotoučové brzdy, posilovač řízení a sedadly Strato. Vnější design se nijak výrazně nezměnil. Jedinou viditelnou změnou bylo přední směrovky mezi dva přední světlomety. Zájem v tomto roce vzrostl a na trhu se objevilo téměř 25 tisíc kousků. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.