Nejzajímavější české prototypy z dob socialismu

Technika a design

Přidal tomaspetr, dne 22. 05. 2018,  0x


Politická situace po 2. světové válce vedla k zániku nebo znárodnění mnoha automobilek a karosáren. Na “výsluní” nakonec zůstaly pouze dvě - Škoda a Tatra. Kromě aut pro papaláše a širokou veřejnost však pracovaly i na řadě zajímavých projektů, které se bohužel nikdy nedostaly do sériové výroby. 

Automobilky, které měly to “štěstí” a mohly se nadále věnovat výrobě vozidel, neměly příliš volného prostoru. I přesto se jim podařilo vytvořit hned několik zajímavých prototypů. Kdyby se politická situace vyvíjela trochu jiným směrem, české silnice by pravděpodobně vypadaly úplně jinak.

Škoda 935 Dynamic

S tímto krásným a elegantním modelem se vrátíme pár let před začátek války do roku 1935. Na pražském autosalonu Škoda představila jedinečný prototyp s aerodynamickou proudnicovou karosérií a plochým čtyřválcovým motorem umístěným v zadní části vozu. Pokud vám svým vzhledem připomíná Tatru, nemýlíte se. Škoda 935 vznikla jako reakce na slavnou Tatru 77. Další vývoj bohužel zastavilo vypuknutí války.


Škoda 720, 740 a 760

Druhá polovina 60. letech probíhala ve “svobodnějším” duchu, což se projevilo i ve vývoji vozidel. Vývojový tým nadšeně pracoval na prototypu luxusní řady, jejíž design navrhlo italské studio Ital Design. Škodu 720 měl pohánět motor s rozvodem OHC umístěný v přední části. V plánu byla výroba tří typů karosérii - sedan, kombi a kupé. Automobilka byla pevně rozhodnutá se svou novinkou uspět i na západních trzích. Projekt byl téměř dotažen do úspěšného konce, který nakonec zmařilo jedno jediné rozhodnutí vládnoucí strany.

Následující dva modely měly podobný osud. Škoda 740 měla představovat levnější variantu, která by nahradila sériový model Škoda 100, a přitom využila některé prvky použité při vývoji prototypu 720. Model 760 s motorem revolučně umístěným vpředu a pohonem předních kol měla konkurovat automobilkám Wartburg a Trabant. Projekty ale byly na tehdejší dobu příliš ambiciózní, a prostě je nebylo možné prosadit. 


Tatra 613 Coupé Vignale

Nejen Škoda, ale také Tatra měla pár dobrých nápadů. Jedním z nich byl prototyp elegantního luxusního vozu Tatra 613. Návrh vzešel z italské karosárny Carrizzeria Vignale. Podle karosárny se také novinka měla jmenovat. Tatra pracovala jak na dvoudvéřovém kupé, tak i na pětidvéřové variantě. První prototyp byl poškozen při havárii, k níž došlo během jízdních zkoušek. To však vývojářský tým nezastavilo.

Proč se nakonec Tatra 613 nedostala do výroby? Opět za to mohlo politické rozhodnutí. Tehdejší vláda rozhodla, že Tatra 613 nebude určená pro veřejnost, ale pouze pro vysoké státní a stranické úředníky. Ani to se však nekonalo, protože pro zajímavé kupé s italským designem nebylo ve státní sféře vhodné místo. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.