Mercedes-Benz T80 - rychlostní rekord, který zhatila 2. světová válka

Veteráni a historie

Přidal rudaruda, dne 28. 08. 2018,  0x


V momentě, kdy člověk vynalezl první motorové vozidlo, bylo pouhou otázkou času, kdy začne usilovat o nejrychlejší vůz na světě. Však se to pár výrobců snaží dosud a neustále se vzájemně triumfují. Na konci 30. let by pravděpodobně vrchol ovládl Mercedes-Benz nebýt 2. světové války.

Nové rekordy, které nikdy nezůstanou novými dlouho. Překonávání rekordů je v motorismu stálé téma. Ostatně jako ve spoustě dalších oborů. Nejedná se o nic neobvyklého. Existuje dokonce pár výrobců automobilů, pro něž představuje nejrychlejší auto světa jejich největší sen. Splnit si jej chtěla také německá automobilka Mercedes-Benz už ve 30. letech uplynulého století.


O titul nejrychlejšího auta na světě bojoval i Mercedes

Na mysli teď nemáme auta, která se mohou směle pohybovat i po silnicích, jako je Bugatti Veyron nebo Koenigsegg Agera. Nám se jedná o speciální vozidla, jejichž jediným úkolem je dosáhnout nejvyšší možné rychlosti na zemi. Poslední zápis v knize rekordu pochází z roku 1997. Více než 20 let nebyl překonán. Rekordu dosáhl vůz ThrustSSC, který řídil Andy Green, a s rychlostí 1 228 km/h překonal rychlost zvuků. Úplně poprvé se o absolutní pozemní rychlost pokusil Mercedes-Benz o pár desítek let dříve.

Prvotní nápad vzešel od slavného německého automobilového závodníka Hanse Stucka. Nápad zaujal Wilhelma Kissela (předseda představenstva Daimler-Benz AG), Ernsta Udeta (letecký generál) a Ferdinanda Porsche. Ano, byl to doslova tým snů složený z největších celebrit ze světa automobilového průmyslu. S pracemi začali v roce 1937 a hotový vůz připravený k vytvoření rychlostního rekordu byl světu představen v roce 1939.


Mercedes-Benz T80 měl překonat hranici 750 km/h

Designér Ferdinand Porsche začal se střízlivými odhady na 550 km/h. Tu hranici však tvůrci překonali již při testech na přelomu roku 1938 a 1939. Při dokončování projektu už hlásili mnohem vyšší rychlost a to 750 km/h. Tehdejší rekord byl 595,04 km/h.

Unikátní závodní speciál poháněl masivní dvanáctiválcový motor Daimler-Benz DB 603 o objemu 44,5 litru a výkonem 3 500 koní. V podstatě se jednalo o letecký motor vyvinutý z DB-601, který se tehdy používal do stíhacích letadel Messershmitt Bf 109.

K uskutečnění rekordní jízdy nakonec sešlo. Chyba nebyla na straně vozidla nebo jeho tvůrců. Pouze jim nepřála aktuální politická situace. Předtím, než projekt úplně dokončen a připraven, vypukla 2. světová válka. Po skončení války se žádný slavnostní návrat k projektu a jeho dokončení nekonal. Vyrobený exemplář se alespoň zachovat a dnes jej můžete na vlastní oči spatřit ve stuttgartském muzeu Mercedes-Benz.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.