Lancia Flavia - první vůz s předním pohonem

Veteráni a historie

Přidal josefkratky, dne 15. 10. 2018,  0x


Vskutku výjimečným vozem byl v 60. letech model Lancia Flavia, který se vyznačoval revolučním předním pohonem a ležatými čtyřválci o objemu 1,5 až 2 litry. V roce 1960, kdy byla Lancia Flavia představena na autosalóně v Turíně, vzbudila opravdovou senzaci.


Italská automobilka Lancia byla založena v roce 1906 dvěma pány Vincenzem Lancia a Claudiem Fogolínem. Od roku 1969 je součástí koncernu Fiat. Většina modelů od této automobilky se nazývá podle písmen řecké abecedy (Beta, Ypsilon, Delta), některé zase začínají na písmena A a F. V případě revolučního modelu s předním pohonem si novinka vysloužila název Flavia podle starořímské silnice Via Flavia spojující Terst s Dalmácií. 


Lancia Flavia Berlina (Tipo 815)

Jako první vyjel na italské silnice čtyřdvéřový model se stupňovitou zádí. Konstrukci nového vozu vyvinul profesor Antonio Fessio. Výsledkem usilovné práce byl prostorný sedan, do kterého se pohodlně vešli čtyři cestující i jejich zavazadla. Flavia totiž měla zavazadlový prostor o objemu 440 litrů umístěný v zadní části vozu.


Flavia Berlina byla vybavená samonosnou karoserií, motorem umístěným v přední částí a s pohonem předních kol. Vpředu vynikala výrazná oválná maska chladiče s logem Lancia, dvojité přední světlomety a pod nimi pomocné světlomety. V zadní části budil pozornost prolis nad zadními koly a chromované nárazníky s výstupky ve tvaru podkovy.


První Lancia Flavia byla poháněná hliníkovým čtyřdobým kapalinou chlazeným ležatým čtyřválcem o objemu 1 488 cm3 a výkonem 77 koní (57 kW). Mohla jet rychlostí až 148 km/h a na stovku se dostala za 19 sekund. 


Kupé od Pininfariny a Zagaty, kabriolet od Vignale

Mateřská továrna stvořila základní model v podobě výše popsaného sedanu. Design kupéčka dostaly na starosti slavná italská studia Pininfarina a Zagata. Pininfarina představila kupé Flavia Pininfarina v roce 1962, které bylo oproti původnímu sedanu o dost nižší a kratší. Pod kapotou ukrýval čtyřválcový boxer se dvěma karburátory o objemu 1,5 litru a výkonem 100 koní (74 kW). Maximálka činila až 180 km/h.


Druhý typ kupé s originální maskou chladiče uvedla na trh milánská karosárna Zagato. Jednalo se o velmi lehké sportovní kupé Lancia Flavia Sport, jejíž hliníková karoserie byla vyráběná ručně. Na první pohled zaujala jakoby zalomená maska a boční okna protažená až do střechy. Celkem bylo vyrobeno 626 kousků. Konkrétně pro závod Targa Floria v roce 1964 byl postaven závodní speciál, který poháněl motor s výkonem 150 koní.


Lancia Flavia byla dodávaná také jako kabriolet. Autorem bylo studio Carrozzeria Alfredo Vignale. Na platformě Flavia vyrobili 1 600 kusů s odnímatelnou pevnou střechou nebo stahovací textilní střechou. Přední část vozu se prvnímu sedanu podobala nejvíce. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.