Jensen FF - první sporťák s pohonem všech čtyř kol a ABS

Technika a design

Přidal radimhujer, dne 13. 01. 2019,  0x


Ano, už je to tak. Audi Quattro z počátku 80. letech nebylo první sportovní “čtyřkolkou”. V této oblasti je premiantem britský Jensen FF vyráběný o desetiletí dříve. Nebyla to ale jediná novinka. Jensen FF byl také jako první osobní vůz vybavený systémem ABS.  

Jensen FF - první mezi prvními

Byl to opravdu neobyčejný vůz, který vynikal hned v několika směrech. Britská automobilka Jensen Motors jej uvedla do výroby v roce 1966 a pokračovala v ní dalších pět let. Během této doby se vyrobilo pouze 320 kusů, proto je to dnes velice vzácný a tím pádem i drahý vůz.


Jensen FF byl vůbec prvním sportovním vozem, který měl pohon na všechna čtyři kola, aniž by byl původně vyvinutý pro jízdu v terénu. Odsud pochází zkratka FF, která znamená název společnosti Ferguson Formula, která s návrhem pohonu 4x4 přišla. Se zakladatelem Harry Fergusonem  na tomto voze intenzivně spolupracovali už od počátku 60. let. 


Jensen Motors dokázal to, co se jiným automobilkám nikdy nepodařilo a nepodaří. O téměř 14 let předběhl Audi, německou automobilku, která je na techniku a vývoj expert. Jensen FF měl navíc už zabudovaný systém ABS (soustava Dunlop Maxaret), což z dělá zcela výjimečný vůz v historii techniky automobilového průmyslu. Do té doby se ABS používalo pouze v letadlech a závodních strojích. 


Jensen FF - příčinou neúspěchu byla vysoká cena a technika

Jakkoliv byl Jensen FF převratným vozidlem, zájem o něj nebyl příliš velký. Důvodem byla především vysoká cena. Hodně podobný model Jensen Interceptor mohli mít zájemci o třetinu levněji a levnější byla i další auta ze stejné třídy od konkurenčních automobilek.


Druhým problémem byla technika. Nešlo však o technické potíže, Jensen FF rozhodně nebyl poruchový vůz. Jednalo se o to, že byl jako britský vůz vyvinutý primárně pro pravostranné řízení. Jelikož tomu byla přizpůsobena také technika pohonu 4x4, bylo obtížné vůz přestavět na levostranné řízení obvyklé ve většině zemích světa. Pod kapotou prostě nebylo místo pro přesunutí posilovače řízení. Jensen tak nemohl tento úžasný model nabídnout na velkých světových trzích.


Menší nevýhodou byla také vysoká spotřeba. Jensen FF poháněl vidlicový osmiválec Chrysler o objemu 6,3 litru a výkonu 330 koní (242,5 kW). Spotřeba činila přibližně 25 litrů na 100 kilometrů. A to teda není zrovna málo. Výroba tohoto modelu byla vůbec tak nákladná, že jej automobilka vyráběla pouze na zakázku. To byl také důvod, proč v roce 1971 výrobu ukončila. Přesto Jensen FF patří k vozidlům, kteří předběhli svou dobu o desítky let. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.