Jawa - slavný výrobce motorek, který vyráběl i auta

Veteráni a historie

Přidal strelec, dne 15. 02. 2018,  0x


Jawa je česká značka známá především výrobou skvělých motorek. Málokdo ale ví, že ve 30. a na počátku 40. let vyráběla i osobní automobily. Velkou díru na trhu s automobily sice neudělali, jejich lidové vozy i závodní speciály však za pozornost rozhodně stojí.

Už v dobách první republiky byla Jawa známá jako úspěšný výrobce levných motorek. Zakladatel společnosti František Janeček se rozhodl společnost posunout dál a zaměřil se na výrobu automobilů. V roce 1933 zakoupili licenční práva na výrobu německého vozu DKW F2 Meisterklasse 701 a pustili se do toho.

Jawa 700 - první auto od Jawy

Na jaře v roce 1934 byl na Pražském autosalónu veřejnosti představen první lidový vůz Jawa 700, který se pokusil konkurovat významnějším hráčům na tehdejším trhu. To nebylo tak snadné, protože ve 30. letech patřily k oblíbeným modelům Tatra 57, Praga Baby, Škoda Popular a další. V prvním roce bylo prodáno zhruba 200 kusů. V následujících letech se prodej zvýšil, ale větší konkurenty Jawa 700 nijak zvlášť neohrozila.

Jawu 700 poháněl vodou chlazený dvoudobý řadový dvouválcový motor o objemu 690 cm3 a výkonem 20 koní. Nejvyšší rychlosti dosahoval 90 km/h. Praktický byl jednoduše řešený podvozek, horší už to bylo s karosérií. Dřevěná konstrukce pokrytá překližkovým panely byla potažená koženkou, což se za nepříznivého počasí neukázalo zrovna jako šťastné řešení. Také od tohoto řešení brzy upustili.


Závodní speciály Jawa

V letech 1933, 1934 a 1935 se jely tři ročníky náročného závodu Praha - Bratislava, jehož délka činila téměř 1 600 km. Druhého ročníku se Jawa rozhodla zúčastnit s dvěma závodními speciály vyvinutými přímo pro tento závod. Oba speciály měly pohánět dvoulitrové čtyřdobé čtyřválcové motory. Ani jeden z nich se nepodařilo dokončit do plánovaného stavu, a tak se nakonec závodu účastnili s původními dvouválci.

První roadster jel skvěle, ale v Bratislavě došlo k zadření klikovou hřídel a závod musela posádka ukončit. Druhý vůz s uzavřenou karosérií, kterou navrhl Švýcar Paul Jaray, byl mnohem úspěšnější. Nepatřil mezi nejkrásnější sportovní vozy, krása však naštěstí vliv na jízdu nemá. Posádce Kaiser - Kronberger se podařilo závod s přehledem vyhrát.

Na poslední třetí ročník se Jawa připravila lépe. Účastnilo se jej šest závodních speciálů - tři kupé a tři roadstery. Všechna auta byla poháněna dvoudobými dvouválci s výkonem 26 koní. Úspěch byl ohromný. Jawy obsadily první tři místa. Na prvním místě se znovu umístila posádka z předešlého roku Kaiser - Kronberger.


Jawa Minor - vývoj vlastního vozu

Dosud Jawa vyráběla vozidla na základě zakoupené licence. Zároveň však přemýšlela nad vývojem a výrobou vozu dle vlastního návrhu. Cílem měl být menší cenově dostupný lidový vůz. Tvůrcem vítězného návrhu se stal konstruktér Rudolf Vykoukal a nová Jawa získala označení Minor. Pro její pohon byl vybrán dvoudobý dvouválec s výkonem 19,5 koní a třístupňovou převodovkou včetně zpátečky.

Jawa Minor se vyráběla v různých karosářských variantách - kabriolety, čtyřmístné limuzíny, dvoumístné roadstery, ale i armádní vozidla. Veřejnosti byla Jawa Minor představená v roce 1937. Krátce před tím vyhrála závod Malou dohodu a zajistila si tak objednávku od armády. Úspěšnou výrobu přerušila válka. Němci zakázali výrobu osobních automobilů. Veškerý materiál měl být použit na tanky a děla. Zaměstnanci však rozpracované vozy a hotové díly uschovali a po válce tak smontovali stovky nových Minorů.

Během války pánové Rudolf Vykoukal a Zdeněk Kejval pracovali na novém návrhu Jawa Minor II. Veškerý vývoj a práci však narušila politika. Výsledkem bylo nařízené postupné ukončení výroby osobních vozů Jawa, Aero a Praga. Jawa už šanci vyrobit Minor II. nedostala, objevila se ale pod značkou Aero Minor. Vůz dosáhl velkých úspěchů, ať už na běžných silnicích nebo při sportovních kláních.






Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.