Jak vyčistit karburátor?

Praktické rady

Přidal anna, dne 28. 08. 2016,  0x


V karburátoru probíhá příprava zápalné směsi benzínu a vzduchu ve správném poměru a v potřebném množství v závislosti od zatížení motoru a jeho otáček. Karburátor má za úlohu jemně rozprášit potřebnou dávku benzínu do proudu vzduchu nasávaného motorem.

Karburátor vyžaduje údržbu

Údržba karburátoru spočívá v jeho povrchovém očištění a následném seřízení běhu naprázdno. Co se týká výměny součástí, jedná se především o výměnu poškozených těsnění, případně o výměnu jehlového ventilu v plovákové komoře.

Jak postupovat při čištění karburátoru?

Čištění karburátoru v praxi znamená: vymontovat ho, propláchnout (např. v čistém palivu, denaturovaném líhu, technickém benzínu, dále v textu používáme termín rozpouštědlo), profouknout stlačeným vzduchem, složit ho a namontovat. Důležité je odstranit příčinu zanesení (vyměnit poškozený vzduchový filtr, odstranit nečistoty z nádrže a kohoutku).

Pracovní postup:

  • odstavíme přívod paliva;
  • karburátor odšroubujeme a vyjmeme;
  • vyšroubujeme uzavírací šroub na vtoku paliva, vyjmeme sítko, vypereme ho v rozpouštědlu a vyfoukáme stlačeným vzduchem (vhodnější je vyměnit ho za nové);
  • vymontované a propláchnuté části karburátoru ukládáme na čistou podložku;
  • trysky, vzdušníky a kanálky profoukneme stlačeným vzduchem; jestliže nemáme k dispozici vysokotlaký kompresor, vypomůžeme si hustilkou nebo jednoduše vyfukujeme ústy;
  • nepovede-li se stlačeným vzduchem usazeniny odstranit, vezmeme silnější štětec, oddělíme tři čtyři jeho vlákna, namočíme je do rozpouštědla a zanesené otvory jemně pročistíme (trysky můžeme jednoduše ponořit do rozpouštědla a nechat působit);
  • nezapomeňte: trysky a vzdušníky jsou velmi přesně kalibrovány, proto je nikdy nesmíme čistit tvrdým předmětem (drátem), mohli bychom je deformovat; změnou průtokových průřezů karburátoru bychom narušili jeho seřízení;
  • vodu a nečistoty, které se usazují na spodu plovákové komory vysajeme hadříkem;
  • jehlový ventil plovákové komory vyčistíme propráním a profouknutím;
  • poškozený jehlový ventil nelze opravit, musíme ho vyměnit za nový;
  • nezapomeňte: po každé výměně jehlového ventilu následuje seřízení hladiny paliva v plovákové komoře;
  • zkontrolujeme, zda plavák dobře těsní, jeho netěsnost by měla za následek přeplavování karburátoru a zvýšenou spotřebu paliva;
  • zkontrolujeme těsnění uložení hřídele škrticí klapky; je-li poškozené, vyměníme ho, aby motor nenasával „falešný“ vzduch, který negativně ovlivňuje spouštění motoru i jeho běh naprázdno;
  • nezapomeňte: poškozená těsnění musíme vždy vyměnit;
  • těleso karburátoru namočíme do nádoby s rozpouštědlem, čištění provádíme štětcem;
  • nakonec těleso ještě jednou propláchneme a vyfoukáme;
  • když máme jednotlivé díly a těleso vyčištěné, karburátor smontujeme a vrátíme na místo.

Tento návod je velmi obecný. Při čištění je potřeba vzít v potaz konkrétní karburátor konkrétního vozidla.

Na dokonalé vyčištění karburátoru je nejlepší ultrazvuková čistička. Vyčistí karburátor a další součástky tak, že jsou jako nové!

tak to alespoň tvrdí firmy, které se čištěním karburátorů, filtrů, různých kovových součástek, trysek, svíček, elektropříslušenství ultrazvukem zabývají.

Proč čistit ultrazvukovou čističkou?

  • je zaručená extrémní kvalita;
  • vyčištění malých otvorů a hůře přístupných míst je snadné;
  • nehrozí žádné mechanické poškození;
  • odstraňovaní nečistot je rovnoměrné bez ohledu na tvar jakým předmět disponuje. 

Nezapomeňte: na bezchybném provozu karburátoru závisí snadné spouštění studeného motoru, běh motoru na prázdno, zrychlení vozidla, výkon motoru a v neposlední řadě také spotřeba paliva.

 

 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.